|
|
|
Tuur Florizoone : chromatic accordions, composition
Philippe Laloy: alto & soprano saxophones, flute & bass flute
Vincent Noiret: double bass
Vier jaar na de CD 'King Size' brengt
Tricycle een nieuwe uit, ditmaal zonder gastmuzikanten. Opnieuw
vinden zij hun eigen muzikale wereld uit aan de grenzen van
wereldmuziek en jazz. Muziek van Tuur Florizoone kan U ook kennen
van de veelgeprezen soundtrack bij de internationaal geprezen film
'Aanrijding in Moscou'. Philippe Laloy speelde oa met gitarist en
oudspeler Karim Bagilli, Vincent Noiret met de zangeres Ghalia
Benali.
De CD opent met het titelstuk 'Queskia?' Een toegankelijk nummer dat
de luisteraar met zoet betoverende meleodie meevoert en zich na
enkele luisterbeurten vlot in het geheugen blijkt te nestelen. Het
tempo vertraagt in 'To autumn' dat er op volgt. Zoals de herfst
nodigt het uit tot melancholie, overpeinzing en verstilling. Met
'Positiv' wordt de muziek weer levendiger en ligt de nadruk weer op
positieve vibes. Met fjngevoelige, maar krachtige sopraansax, warme
basnoten en vibrerende accordeon wordt de stemming vrij danserig.
'Les enfants rouges' leidt dan weer een trager hoofdstuk in dat
speels begint, alsof het met een kinderlijke blik kijkt naar en wil
vertellen over de uiteenlopende levensvormen die een woud rijk is.
Daar is ook plaats voor gefantaseerde wezentjes... en als dan enige
vermoeidheid optreedt, is de tijd rijp voor 'Siesta', soezen en
dromerig indommelen.
Het mag intussen duidelijk zijn: net als het artwork op de voor-en
achterkant van de hoes maakt de muziek een betover(en)de indruk.
Soms komt een gevoel van herkenning op en telkens blijkt dat niet
helemaal terecht. Deze CD kan herinneren aan de muziek van Yann
Tiersen bij 'Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain' of aan 'Die
Anarchistische Abendunterhaltung', maar is anders. Er komen stukken
in voor die lijken te verwijzen naar fado of muziek voor Bulgaarse
stemmen, maar hier komen nauwelijks menselijke stemmen aan te pas.
Oude voorbeelden worden geëerd zonder ze klakkeloos na te spelen,
ideeën van al dan niet volkse muziekjes uit verschillende
windrichtingen worden niet zomaar overgenomen, maar opnieuw
uitgewerkt. We horen hier voorbeelden van heerlijke vruchten die
door globalisering en kruisbestuivingen kunnen rijpen.
'Cafe terminal' en 'Valse des frimeurs' zijn vernieuwde hernemingen
van twee composities uit de filmscore bij 'Aanrijding in Moscou'.
Het is met 'Cafe terminal' dat het tragere drieluik dat speels was
ingezet weer afloopt, het is met 'Valse des frimeurs' dat opnieuw
een danserige stemming wordt opgenomen. Opnieuw zijn we vertrokken
voor drie nummers lang een wat sneller tempo. Met 'Un, deux' steekt
de groep nog een tandje bij, zou je als luisteraar spontaan in de
handen kunnen klappen, “hoppa” roepen... De afwisseling tussen
verschillende tempi, het samenspel van deze drie fijne muzikanten
met hun verschillende instrumenten, hoe zij met warme en frisse
klankleuren een eigen homogene sound weten te kneden: het kan alleen
maar aanslaan op komende festiviteiten zoals (28 mei) Brussels Jazz
Marathon en (8 aug.) Esperanzah! Check’em out!
Danny De Bock
|