|
|
|
Michel Massot (tb, tromb), Laurent Dehors (kl, sax), Michel Debrulle
(d, perc), Matthew Bourne (p, voc)
Trio Grande en Matthew Bourne nemen de luisteraar mee in een kleine
vertelling 'D’une autre époque'. De opener laat een vreemde Brit aan
het woord in een traag vertelsel dat abrupt eindigt als de drommel
zich wat te ver over de rand rekt om iets te bekijken dat moeilijk
te zien is. Als in een variant op Alice in Wonderland zijn we dan in
een aparte fantasiewereld beland. Daar huppelen muzikale thema’s
rond terwijl andere zich voortslepen of dansen. 'BDK theme' is daar
meteen een prima voorbeeld van. Met een vrolijk ritme bloeit een
mooi liedje open, maar na een minuut komt een ander liedje, een
dramatisch liedje voorbij, volledig met zichzelf bezig en het gaat
gauw weer weg. Het vrolijke liedje kan weer verder spelen en schoon
afronden.
Wie van Zappa-esk houdt of van FES e..a 'Peter Vermeersch'en kan met
de kapriolen van dit kwartet aardig aan zijn trekken komen. Grillige
bewegingen, vlotte dansritmes en sensuele lijnen volgen elkaar op.
Sommige stukken beginnen als een vingeroefening die herhaald wordt
en waar dan creatief bij wordt geborduurd (vb '2666' - ook de titel
van de dikke roman '2666' van de Chileens-Spaanse schrijver Roberto
Bolaño). Invloeden uit oude en hedendaagse klassieke muziek en jazz,
vnl van de piano van Bourne, mengen zich met de folk, de filmische
spankracht en warme aardekleuren van het trio. Als je er voor open
staat, zetten de muziekjes van dit trio plus één graag je
verbeelding aan het werk. Je kan je er moeiteloos korte scetches of
komische filmpjes bij voorstellen rond grappige, kleine uitvinders
bvb in sprookjesachtige of surrealistische decors. Belangrijker dan
ontdekkingen die de wereld veranderen zijn hier vindingrijke ideeën
en bijzondere mechaniekjes die iemands persoonlijke bestaan zin
geven. Als Dehors dan gevoelig en lyrisch sax speelt, krijg je een
Charlie Haden Quartet West gevoel en toch weer niet, in tedere
muziek voor een gepijnigde ballerina die blijft doorgaan ('Roche
Colombe') of deel je in het pakkende, edoch voorbijgaande verdriet
('Triste') van iemand die je tegenkomt in de bonte verzameling
figuren wiens habitat en maniertjes Trio Grande & Matthew Bourne
verklanken. Sommige zijn vastbesloten doordrammertjes (oa 'Wendy en
Clafoutis'), andere zijn behoedzaam en toch niet te stuiten
nieuwsgierig op zoek naar verborgen deurtjes en trapjes om geheime
schatten te vinden ('Les petits escaliers').
De meesterlijke Massot verzorgt met zijn tubas meestal de rol van
basspeler, maar een enkele keer neemt Dehors die taak waar met
basklarinet terwijl Massot een fijn stukje op trombone blaast.
'Valse des p’tits pépés' dat begint als een wake voor gesneuvelde
speelgoedsoldaatjes doet dat deels en laat de rol van uitgesproken
basspel dan weer varen. In het eigen universum van deze vier
muzikanten kunnen klankkleuren plotsklaps veranderen en is er geen
eenduidige constante. Drummer/percussionist Debrulle die bijna de
hele tijd sterk maar zonder overdaad aanwezig is en tussen speels en
ernstig de ritmiek steunt en schraagt, zorgt voor een opmerkelijk
logische continue binding van de vele kleuren en tinten. Het is
uitkijken naar Jazz Middelheim waar deze vier als eersten het podium
zullen innemen. In het prille begin van de 30ste editie van het
festival moeten hun muziekjes heel wat harten en hersens kunnen
plezieren!
|