Tuur Florizoone : 'mixtuur' |
|||
'Mixtuur' mag dan al een
indrukwekkend 'multicultureel', meeslepend project van Tuur zijn,
vrolijk kan je het niet altijd noemen. Dat heeft natuurlijk alles te
maken met het pijnlijke onderwerp dat hier aangesneden wordt, met
name de métis, zijnde niet meer of minder dan de bastaardkinderen
uit het (ons) koloniale verleden.De pijn en het verdriet van die
kinderen die ook bij ons in pleeggezinnen terecht kwamen, dat
verwoorden, musicaliseren, dat heeft Tuur groots aangepakt en hij
putte daarvoor niet alleen uit zijn eigen rijke muzikale ervaring
maar wist zich daarbij tevens gesteund door het beste van twee
werelden. Muzikanten , hetzij zwart, hetzij blank maar allen met een
Afrikaanse ziel. Ook hebben ze haast allemaal een rijk verleden, al
betekent dat nog niet dat het hier steeds om ouwere mensen gaat.
Oude getrouwen, dat wel, vrienden zijn het die samen dit 12 koppige
Mixtuur naar mooie hoogtes dragen. Zo klinkt 'Kwa Heri' als een
beschuldigende vinger. Een stuk is het waaraan allen hun bijdrage
leveren met sterke individuele accenten, maar absoluut eclecticisme
ten dienste van het project in z'n geheel. En meteen legt dit nummer
ook de vinger op de wonde, de toon is gezet. Dat het daarbij echter
niet allemaal kommer en kwel hoeft te zijn bewijst o.a. 'Once you go
black, you never come back', een heerlijk voortdodderend stukje
muziek, ingezet door de tuba van Michel Massot die, het lijkt wel
vanuit een roes, zijn kompanen meesleept in iets dat Europees
vertrekt maar algauw ook Afrikaanse licks bijkrijgt. Tuur spint zich
daar met de accordeon handig tussendoor en met 'Queskia', het stuk
dat Tuur dan weer schreef voor zijn Tricycle project bevinden we ons
algauw op een inheemse markt, in een smeltkroes van warme
menselijkheid.'Las tres Brujas' heeft wat later dan ook nog wel wat
van dat Queskia' maar gaat wél weer dieper in de wonde boren. Tutu
(Puoane), ons zeer goed bekend en vervangster van Sabine Kabongo, de
eerste zangeres van Mixtuur, voelt en vult dat erg goed aan en we
vermelden daarbij ook graag de melancholie van de blazers (waaronder
een steeds schitterende Laurent Blondiau aan trompet) en de
accordeon van Tuur die Tutu bijstaat. Zet daarbij de 'zwaarte' van
de cello (Marine Horbaczewski) en je moet het allemaal maar aan
mekaar zien te lijmen ! Tuur heeft dat echter meesterlijk gedaan !
Al heb je (nogmaals) natuurlijk ook de verdiensten van de
meewerkende musici en op 'Je m'n fous (je ments) zijn dat zowel
Nabindibo, het polyfonische Congolese koor (met o.a. Bernadette
Aningi, de mama van Marie Daulne, de oprichtster van Zap Mama), als
Michel Massot met z'n mooie solo op trombone, als de diverse
ritmesectie (een duidelijk herkenbare Chris Joris op de djembé, de
meester Aly Keita op de balafoon en de jonge Stéphane Galland
leerling Wendlavim Zabsonre (zeg maar Wim) aan de drums.
Plechtstatig gaat het dan in een optocht door de straat, bevragend
door de blazers, mijmerend zowel door de cello als de accordeon,
ingetogen woordeloos door Tutu... 'Change' was dat, zoals een wens,
klonk het, zonder veel hoop...En mag het dan terug wat uptempo ?
Jawel, en haast extatisch ook nog raast 'Hunt' je door de Savanne,
gejaagd door een wervelwind, belaagd en achtervolgd door een horde
prairiehonden ...een .. breakout als het ware, verbreek het
stilzwijgen (denken wij dan) ! Een topper, deze 'Hunt', gedreven
door drums en de baslijnen van Nic Thys, zweterig bezwangerd door
accordeon en vocals.... En ja, in finale 'Mulume' van Bernadette
Aningi en gearrangeerd door Tuur zwijgen de vrouwentongen tenslotte
niet langer meer. Een stortvloed van woorden begeleid door
percussie, de likembe van Chris Joris en de accordeon van Tuur
worden even ten spits gedreven om tenslotte sloganesk te eindigen.
Mooi ! , en wat tenslotte over blijft is een uitstekende CD van
iemand die het voor ons al langer niet meer hoeft te bewijzen. Het
Mixtuur project dat Tuur in 2010 in opdracht van vzw Trefpunt van de
Gentse Feesten schreef nav de herdenking van 50 jaar Congolese
Onafhankelijkheid mag gerust een succes genoemd worden, een
voorbeeld in z'n soort is het van hoe jazz en wereldmuziek zich
naadloos kunnen laten mixen zonder ooit 'goedkoop' te zijn. Zie, dat
noemen ze nu es 'Mixtuur' !
Winus
|
|||