|
|
|
Steve Nelson (vibraphone) / Bruno Vansina (alto saxophone) / Bert
Cools (guitar) / Jos Machtel (double bass) / Teun Verbruggen (drums)
Het eerste wat opvalt aan deze CD is het artwork, het kleurrijke
hoesje met een speelse tekening die kinderlijke naïviteit combineert
met een ietwat kritische blik. De tekening maakt nieuwsgierig, maar
blinkt niet echt uit in creativiteit of originaliteit. Dan is het
tweede wat opvalt een grotere meevaller: met het kwartet speelt
Steve Nelson mee die oa meer dan 10 jaar ervaring kan voorleggen in
het Quintet en de Big Band van Dave Holland. Dat maakt ook
nieuwsgierig en hij draagt bij aan de muzikale kwaliteiten van deze
CD.
Bruno Vansina hoorde u misschien al bij Flat Earth Society, in het
Vansina-Verbruggen-Gudmondsson trio, bij Ewout Pierreux 5, het
Tuesday Night Orchestra of het Brussels Jazz Orchestra. Of met dit
kwartet dat zijn naam draagt of nog een andere groep. Hij is een man
van alle saxen, klarinet en dwarsfluit, van beweeglijke ideeën en
van soepel spel. Op deze CD neemt de muziek vele wendingen, maar
speelt Vansina enkel op altsax. Dat impliceert geen armoe, die
altsax laat hij overtuigend zowel warm en vol klinken als scherp en
hard. Zes van de zeven composities zijn van zijn hand en daarin is
plaats weggelegd voor Steve Nelson aan de vibrafoon. Soms kleurt die
zachtjes in, andere keren schraagt hij mee de constructie en
natuurlijk soleert hij ook. En zoals te verwachten doet die wat hij
doet heel smaakvol en soms heel spitsvondig. Ongeveer hetzelfde kan,
hoewel minder verwacht, meteen gezegd worden over de jonge Bert
Cools die hier een sterke indruk maakt. (Met 'Hoeraa' vonden we hem
niet zo overtuigend eind mei in Hnita). Vansina heeft zich enerzijds
met gewaardeerd en anderzijds met te ontdekken talent geflankeerd.
Achter de frontlinie zit een ritmetandem die vaak sterk op de
voorgrond meespeelt. Jos Machtel speelt heel economisch en zorgt
toch voor een intense aanwezigheid, Teun Verbruggen lijkt soms niet
genoeg de maat te kunnen benadrukken en de tempowissels aan te
dikken - je moet er van houden, het sleept je mee of het voelt als
een struikelblok aan.
Titeltrack 'Stratocluster' opent enthousiast wervelend en 'Song Of
Kwong' dat erop volgt gaat met een van vibrafoonklanken galmende
intro de gevoelige toer op. Het zijn twee stukken die zich snel in
het geheugen nestelen en goed de bakens uitzetten, deze nummers
geven aan waarheen het verder gaat met de CD. Er valt veel te
beleven in het gebied tussen wervelende en zachte bewegingen.
Sommige composities duren misschien wat lang, maar op de uitwerking
van de ideeën valt weinig of niets aan te merken. Een CD dus die het
uitluisteren en herhaald beluisteren waard is! Goed mogelijk dat u
meteen geënthousiasmeerd raakt.
De enige track die Vansina niet zelf schreef, maar prima in het
geheel past, is van Cools, die we om zijn gitaarspel bijna
fijnbesnaard zouden noemen. Dat wekt misschien een flauw lachje op,
maar de titel van zijn compositie op deze CD raakt wel een gevoelige
snaar. Wie noemt een compositie nu "Walter's Verjaardagsshow"? En
dan wordt Walter Capiau verhoord over kindermisbruik kort na het
verschijnen van deze CD. Laat dit ook nog één van de nummers zijn
waarop Nelson zich het sterkst uitleeft. Zo krijgt een opmerkelijke
titel nog een intrigerend randje.
Danny De Bock
|