|
|
|
Piano – Richie Beirach
Tenor Saxophone, Soprano Saxophone, Flute [Wooden] – Dave Liebman
Ook uit bij Out Note, nipt ook nog opnames uit 2009 en met een bijna
gelijk instrumentarium dan 'Out Of Print' is 'Unspoken' een heel
andere CD. Van de muziek van Watson & Lauer kan je zeggen dat die
gaat over grote thema's, deze van Liebman en Beirach speelt zich
vaker af op een micro-niveau. Hier gaat het om persoonlijke
gevoelens van liefde en genegenheid, de concrete affectie tussen
individuen, een nieuwe wending in het eigen leven om redenen van
gezondheid… Kleine zowel als ingrijpende dingen des levens. Titels
als 'All The Things You Are', 'Hymn For Mom' / 'Prayer For Michael'
en 'New Life' mogen daarbij boekdelen spreken. Hier gaat het meer
over menselijke warmte vanuit een dagdagelijks perspectief dat op
een hoger en enigszins religieus niveau (Tender Mercies) getuigt van
een dankbare houding in het leven voor wat mooi is en dichtbij. De
fluwelen klanken van de saxofonist kunnen doen denken aan Ben Sluijs
en door het samenspel met een economisch en bedachtzaam pianist ook
aan Sluijs in duo met Erik Vermeulen. Maar 'Unspoken' is een heel
andere CD, met een heel andere invulling van lyriek en melodie. En
het is niet al fluweel en tederheid wat de klok slaat, er zijn ook
zure en scherpe oprispingen en alarmerende nood. Er zijn
verwijzingen naar de werelden van dans, film en, jawel, klassieke
muziek.
Openen doet de CD met het Adagio van het ballet Gayaneh,
gecomponeerd door Khatchaturian, waar Beirach voor viel toen hij het
hoorde in Kubricks film '2001'. 'All The Things You Are' krijgen we
in een versie die rustig overloopt van liefdevolle lyriek die teder
minder mooie kantjes en onaangename herinneringen toedekt. 'Ballad
1' getuigt van grote eenvoud en met zachte sier van diepgang. 'Awk
Dance' laat zich enigszins associëren met donkere, licht ouderwets
speelse Dave Burrell. Met wisselende snelheid en intensiteit voeren
de twee een dansje uit dat zich bevrijdt weet van de oude
keurslijven van jazz van voor de free. Met 'New Life' komen we in de
buurt van contemplatie, pointillisme én Pierre Boulez. 'Walz For
Lenny' van de Israëlische wijnmaker en pianist is een ode aan
Leonard Bernstein - zo komen we weer in de filmwereld. Op 'Tender
Mercies' verschuift de horizon naar het Verre Oosten; de
dankbaarheid voor de goede dingen in het dagelijkse leven en de
verbondenheid met naasten die als vanzelfsprekend kan overkomen
wordt bezongen met een houding die aan Oosterse filosofie en
religiositeit schatplichtig is. Hiervoor haalt Liebman de houten
fluit boven. Daarna komt nog een vrije improvisatie waarin de twee
hun eigen persoonlijke herinneringen aan Lennie Tristano verwerken
en het thema van 'Transition' van John Coltrane opnemen. Het duo
danst er mooi mee weg. Afsluiten doen ze met 'Hymn For Mom' /
'Prayer For Michael' - Brecker that is. Met een zekere drang naar
mystiek eren zij geliefden die overleden zijn en nooit helemaal uit
hun leven verdwenen…
Dit is dus zo'n schijfje dat een mens kan bijstaan in de nood aan
diepgang in het leven, dat zowel de rust als de levendige energie
biedt om in een jachtige omgeving zaken en gevoelens in een
evenwichtig perspectief te blijven plaatsen. Deze twee muzikanten
hebben levenservaring en er de technieken voor onder de knie.
Liebman (°1946) speelde met Miles Davis, Elvin Jones, Chick Corea,
Joachim Kühn, BJO… Hij heeft al sinds Lookout Farm halverwege jaren
1970 een band met Beirach en diens CD 'Impressions of Tokyo' (solo)
gold voor het Franse Jazzman/Jazzmagazine als één van de toppers van
afgelopen jaar. Ook deze CD verdient de aandacht.
Danny De Bock
|