|
|
|
Alto Saxophone – Frank Vaganée
Double Bass – Jos Machtel
Drums – Jens Düppe
Piano – Mike del Ferro
De Del Ferro-Vaganée Group is geen 'nieuw nieuws' want bestond al
eerder in de vroege jaren negentig van vorige eeuw en al klinkt
zulke uitspraak als oud antiek, zo lang is dat écht nog niet geleden
(ja,lap ! toch al bijna 20 jaar na het uitkomen van de eerste CD
toen : 'Introducing', en die verscheen al in 1993 ! How time
flies...) In 1996 volgde nog de CD 'Live' en toen was het gedaan
want beide heren hadden natuurlijk drukke agenda's en hopen
projecten waarvan voor Frank waarschijnlijk het oprichten én in
stand houden van Nationale trots Brussels Jazz Orchestra het
belangrijkste wapenfeit zal geweest zijn en voor Mike Del Ferro was
dat ongetwijfeld ( want steeds weer aangehaald) zijn 'Opera meets
Jazz' project (met o.a. Toots Thielemans en Richard Gaillano) uit
2004. De ritmesectie mag dan weliswaar nu anders zijn met Jos
Machtel (nu o.a. al jarenlang de vaste bassist van het BJO) aan de
bas, daar waar dat vroeger Stefan Lievestro was en Jens Düppe zit nu
aan de drums waar dat vroeger Hans Van Oosterhout was. Hans is ons
welbekend maar Jens blijkt hier zowaar de enige nobele onbekende in
deze nieuwe samenstelling al hebben we die ongetwijfeld zeker al wel
es gezien in het gezelschap van Pascal Schumacher,waar die ook bij
speelde..dat moet ik bij gelegenheid es natrekken...
'Happy Notes' lijkt evenwichtig samengesteld met een ongeveer fifty
fifty verdeling waar het composities betreft met 1 streepje meer
voor Frank en het is 'Triolette ' van zijn hand dat dit ruime
luisteruur (65:27) mag inzetten.Een mooi thema, fijntjes
ingeborsteld en lekker voorzien van een doorstappende baspartij
waarin om beurten de protagonisten soleren, te beginnen met Mike aan
de toetsen, gevolgd door Frank op alt. De ritmesectie krijgt
eveneens een gordijntje en alles dottert heel gezellig en relaxt
verder. Zo ! De toon is gezet en die blijkt volledig door de
CD-titel te zijn omschreven : happy notes zonder enige drukdoenerij.
Zo ook opvolger 'Seconds' dat in een traag walsje wegdanst met Mike
Del Ferro héél licht sprankelend op de toetsen. Ook Frank is
voorzichtig en héél subtiel in deze erg breekbare maar wondermooie
ballade, het is bijna als op eieren lopen... Gevoelig sluit 'Pat'
daarbij dan ook weer aan maar 't mag dan wel een licht combo-gevoel
opwerpen, de soli zijn nooit minnetjes,integendeel erg mooi
uitgewerkt of steeds verder 'van de pel ontdaan' door Mike en je was
al haast vergeten wat voor een goeie pianist die wel is. 'Pat' heeft
ook een heel fijn, meeslepend tempo waarvoor Jos en Jens dan weer
tekenen. 'Little Tooth' is er dan weer één van Frank en hier gaat-ie
al meer op de tippen. Een doorstappertje is het waarbij Frank de
solo doorgeeft aan Mike die daar heel kunstzinnig gaat rond zitten
improviseren. Ook Jos Machtel geeft er een mooie draai aan en heel
traditioneel volgt dan Jens op drums .Mag ik zeggen dat intussen het
luisterplezier erg groot is? Genieten is het ook bij 'Frankly my
dear' en je spitst de oren om vooral niks te missen van de wegen die
gaandeweg betreden worden, breed vertellend maar nooit
grootsprakerig als je begrijpt wat ik bedoel? Lyrisch zodat je d'er
wel een beetje weemoedig bij wordt ook, dat heb je ook met 'Kenya'
waarbij Frank weer heel omfloerst de altsax beroert en wij hebben 'm
dat al eens anders weten doen ook ! De titelsong die dan volgt is
een vrolijk vluggertje dat er in net geen minuut door gaat. Veel
muzikaliteit echter en met deze melodie kan je veel meer,denk ik zo.
Ik denk dat je' t zelfs naar big band kunt uitbreiden of arrangeren
maar da's hier wel niet de bedoeling. Het blijft een gezellig
kleinood, een 'happy note ofte tune' en dan hoeft dat ook niet
langer te duren. 'Something' is dan weer 'stijlvoller' en dartel, in
de context van deze CD haast een uitspatting al blijf je hierbij ook
wel op je stoel, zij het dan ietwat meer gespannen. Want daarna
worden plooitjes weer snel glad gestreken met 'Saturday' waar de
solo van Jos Machtel er best mag wezen. Je stelt je hier live wat
applausjes achter de soli voor maar mag ik nog es herhalen : dat
hoeft niet echt bij zulke intimistische nummers. Met je applaus
achteraf beloon je ook wel de musici en je behoudt bovendien de rust
van het stuk...'Reunification', da's één de weinige uptempo nummers
op de schijf en die komt er nu aan. Van mij mag het intussen want de
teneur van het album is me toch wat te mak, ongeacht de muzikale
kwaliteiten en virtuositeit van de muzikanten. Het is zo'n schijf
die je makkelijk kan draaien bij het lezen van een boek en daarbij
aansluitend mag ik zeggen dat je met het laatste nummer : 'I'll wait
for You' dan meteen ook het laatste blad mag omslaan. Een aangenaam
luisteralbum was het maar 't zal zowel z'n medestanders als
tegenstanders wel hebben zekers ? De gezelligheid druipt er immers
met momenten wat te veel van af en mag dat nog wel in 'this age of
new jazz?' Ach wat, van mij mag het zéker !
Winus
|