|
|
|
Piano – Eric Watson
Soprano Saxophone, Tenor Saxophone – Christof Lauer
Deze CD presenteert live opnames uit 2009 opgenomen in Straatsburg.
Eric Watson is een naar Parijs uitgeweken blanke Amerikaan die geen
grote naambekendheid verwierf, maar wel een stevige reeks
referenties opbouwde door te spelen met mensen als Steve Lacy,
Daniel Humair, Albert Mangelsdorff en Ed Thigpen. Hij heeft een
voorliefde voor gecomponeerde muziek die klinkt als geďmproviseerd
en vice versa; klassiek componist Charles Ives vindt hij daarin
uitmunten. Hij houdt ook van Bach, Schoenberg, Webern en niet minder
van Lennie Tristano, Thelonious Monk, McCoy Tyner, Cecil Taylor.
Samen met de Duitse saxofonist Christof Lauer leidde hij in 2004 een
kwartet dat de veelgeprezen CD 'Road Movies' naliet, maar als groep
geen lang leven beschoren was. In duo hebben ze nu opnieuw een
bijzondere opname uit.
De CD opent heel levendig, zeg maar onrustig met 'Rain Of Steel' dat
met een hoog bopgehalte van start gaat en dan met grillige en breed
uit elkaar lopende lijnen op sax en donkere clusters op piano een
verhaal brengt van oorlog en de strijd aan het front. Met de kracht
van een gepassioneerde Beethoven of een woeste Peter Brötzmann
spelen de twee een muzikaal gedicht dat wild verschillende kanten
opgaat zonder pompeus of chaotisch te worden. Het is een pakkende
opener, die aangeeft met welk een intensiteit deze twee muzikanten
uitpakken. Zij hebben die kwaliteit van in de muziek op te gaan en
daarbij te improviseren terwijl zij heel goed het overzicht
behouden, steeds klinkt hun beschouwende kant door. Zowel in warme
ballades (een 'Hero In The Dark' vol toewijding, de gloed bij een
voortschrijdende 'Cast Of Shadows') als in het suite-achtige
titelnummer met rustige, lyrische delen en ook levendigere
resulteert dat in sierlijke spanningsbogen die langgerekt maar
gracieus worden uitgewerkt. De twee creëren voor zichzelf een
kunstzinnig speelterrein in de deelverzamelingen tussen klassieke
muziek, jazz en moderne improvisatie. Zij gaan naar de kern der
dingen en nemen er weer afstand van. Bij momenten waan je je bij een
soloconcert van een klassiek pianist die al te lang in de schaduw
bleef van bekendere namen. Maar als de schrille en scherpe
saxklanken weer verschijnen weet je weer dat je met de vereende
krachten en invloeden van klassiek én jazz te maken hebt. In het
afsluitende 'Juggernaut' wordt het duo nog een keer uiterst
dynamisch. Hier gaat een wagen aan het rollen die niet meer te
stoppen is, hij vervoert het beeld van een Hindu god en verbrijzelt
genadeloos alles wat hij tegenkomt, maar dan ook gelovigen, onder
zijn wielen. Meer dan twee geďnspireerde, gedegen muzikanten zijn er
blijkbaar niet nodig om zo'n niets ontziende rit te verklanken.
Daarmee is de cirkel rond. Het concert begon met verhalen van
bloedvergieten en eindigt er ook mee, zij het op een heel ander
terrein, in een totaal verschillende context. Tussen de
uitbarstingen door van geweld en wreedheid die deze wereld typeert
vonden we pracht en schoonheid, warmte en liefdevol samenspel. Een
plaat die in het bijzonder net na Kerst een zegen is, luister hoe
zij slaat en zalft.
Danny De Bock
|