Howlin' Bill : 'Date with the Devil' |
|||
Deze schijf zat er aan te
komen ! Smaakmaker was de vorig jaar op vinyl verschenen 'Howl' en
die gaf reeds een voorproefje. Geen wonder dus dat je op deze full
CD alle nummers dáárvan hier ook op terug vindt. Da's aardig
natuurlijk want op vinyl is een kras zó gemaakt en nu stel je dus
een aantal nette songs ook meteen veilig want in een digitale groef
gebakken deze keer. Makkelijk zat ook want voor de vijf nummers van
'Howl' verwijs ik dan ook graag naar de toenmalige recensie (al kom
ik er telkens wel even op terug..) . Blijven er natuurlijk nog 7 te
gaan en dan ben ik erg blij dat starter 'Rat race' meteen bij m'n
favorieten van deze schijf komt te staan. Het pompende ritme, de
catchy gitaarriedel, de donkere voice en de levensles van the
workin' man, ja, een sterke start is het wel. Dan mag je natuurlijk
niet direct gaan verzwakken en dat gebeurt ook niet met 'Turn out
the Light', een gevaarlijke 'watch me' stapper met, op Hammond, de
uit de jazz overgewaaide guestkeys van Koen Geudens. Die jongen zie
je nu wel mee en meer op de bluespodia, als vaste member van Deja
Blue, ook al in 't oog te houden... Pfoe, ik krijg het al warm en we
zitten nog maar aan track twee ! Niks aan te doen dus want met de
fijne retroswing 'Bellboy John uit voorganger 'Howl' (op deze versie
wéér met guest Koen aan de piano) sta je meteen terug te
shaken.Blijf daar maar staan want ook met 'My Baby' (die doet me wat
denken aan de 'Mr.Right' van Little Chris vroeger...) wordt het
hossen. Rocken tussen de dialoog van gitaar en mondharmonica in een
opwindend, wat zwoel stompend tempo.Ja, 't moest er van komen hier :
voortijdige zweetlozing gemeld ! En 't is nog niet gedaan want
country deun 'A date with the devil' laat je verder draven. Ambiance
! Dat was d'er nog eentje van 'Howl', net als opvolger 'Night Nurse'
die het ietsje kalmer aan doet. Hip shaken of jiven, aan jou de
keuze maar 't is wél weer een catchy melodie. Op hetzelfde pad
blijven we in het zadel met 'Fifteen years' en die hoorden we nog
niet eerder.Het sterke pompende 'Howl' gaat daarna heel wat vetter
en zo hebben we't eigenlijk liever. Sterke song maar dat vonden we
vorig jaar ook al. 'So close' is dan een snelle plakker die ondanks
de tempowissels toch ook erg naar Santana smaakt. Niet naar de
gitaarsound, nee, maar op één of andere manier denk ik telkens weer
terug aan 'Black Magic woman' van de Carlos... 't is hier slow time,
sexy time, dat maakt 'Get outta My Life' ook al duidelijk, das
eveneens een snelle plakker, schuifelen is er hier echt niet bij.
'Bill's day off' is daarna, als aanloper naar het gaatje, een
gesmaakte instrumental van én met de hand van Little Jimmy. Fijne
gitaar en die song kan je overal zetten : als starter, als
'interludium' ergens in 't midden of hier, zowat aan het einde. En
dan worden we aan 't echte end nog even mean. 'Hurt my Child' is een
duidelijke waarschuwing : don't mess with my daughter, you better
think twice ! De gitaar grolt er wat gevaarlijk bij en de
mondharmonica heeft een dubbele bodem.Het klinkt zeemzoet maar pas
op, het kan bijten ook ! You can better listen to what daddy says
... Het uitstrijken van die gitaar aan het einde, da's net
hetzelfde, heeft ook die feel... Bon, ik sta hier intussen al met
een aardig stapeltje 'Howlin' Bill' Ceedeekes, vijf tel ik er (al
zit daar wel een voortijdse demo bij) en één vinylexemplaar. Voor
mij is deze 'Date with the Devil' CD eens temeer een bevestiging van
het kunnen van deze mannen, een 'I am here to stay' statement en ik
mag bij deze oprecht zeggen : ik heb er weer van genoten ! Ooh, nog
even meegeven dat de productie in handen was van Little Jimmy
Hontelé en Kris Wouters (..de broer van?...) die eveneens op wat
nummers voor de backing vocals zorgt.Voila, daarmee weet jij het
ook...
Winus
|
|||