|
|
|
o.a. Bo van de Graaf saxofoons; Jeroen Doomernik trompet; Hans
Sparla trombone; Jacqueline Hamelink cello; Michel Mulder bandoneon;
Arjen Gorter contrabas; Simin Tander zang; Rob Verdurmen slagwerk
Fascinatie voor film is wel vaker een uitgangspunt voor muzikale
projecten. Voor Bo van de Graaf is het intussen al meer dan 25 jaar
een belangrijke rode draad doorheen zijn carrière. Hij moet zowat de
enige overblijver zijn van I Compani zoals dat in 1985 rondtrok met
een project van bewerkingen van de muziek van Nino Rota bij films
van Fellini. De legendarische Italiaanse regisseur leefde toen nog
en Bo van de Graaf is hem persoonlijk een exemplaar van hun LP gaan
brengen. Ruim 25 jaar later kan I Compani een parcours voorleggen
dat ook toneel, poëzie, mode en circus aandeed. En steeds weer komt
er film bij, telkens pakt I Compani multimediaal uit.
De Garbo cd is samengesteld uit concertopnames van de Diva's
voorstellingen in de lente van 2012. Dat project is een ode aan
20ste eeuwse filmdiva's, begerenswaardige actrices, idolen van voor
de opmars van videoformats en het digitale tijdperk. De muziek
straalt dan ook vaak grandeur uit, beweegt zich voornamelijk
elegant, maar kan wel eens brutaal en hard uitpakken. De muziek
verhaalt van passie in een context van entertainment, terwijl - het
woord 'diva' komt uit de opera - het niet ontbreekt aan de drang om
aan te sluiten bij de hoge cultuur. Of te reageren tegen. Een
arrangement van Danza Sacra van Verdi past schitterend in het opzet.
De namen van filmdiva's gaan hand in hand met de grote namen onder
regisseurs en met seksuele verlangens die maar geleidelijk in minder
bedekte gedaanten konden worden getoond. Bardot is dan ook een van
de diva's die thuishoort in deze ode. Het nummer ter ere van B.B.
bevat verwijzingen naar de volkse jaren '60 hit over de Franse
schone. En terwijl ze konden plukken uit zowat een eeuw
filmgeschiedenis en tijden veranderden kozen de makers ook
Barbarella uit voor een stukje hommage. De nood om aan te sluiten
bij de hoge cultuur was niet altijd even groot.
Bo van de Graaf weet met vnl eigen composities de uiteenlopende
diva's en de filmklassiekers zowel met respect als met humor te
eren, hij haalt er zelfs Sun Ra bij. Met zijn negenkoppige ensemble
zorgt hij voor schwung en vaart, voor sier en praal alsook voor
kolder en gekte. De Garbo cd klinkt als een knappe soundtrack,
waarbij je het misschien niet helemaal eens bent met de keuze van de
samples van stemmen, maar omdat die niet overdadig worden ingelast
gaan ze ook geen struikelblok vormen. Het is de muziek die telt en
in dat plaatje is het leuk vertoeven, met gedreven solo's in
degelijke composities. Uitgevoerd door sterke muzikanten van wie
sommige meer in jazz thuis zijn en andere in klassieke muziek. Voor
wie zijn jazz graag vlot en aanstekelijk heeft een aanrader. Maar
ook voor wie wat meer wil dan een entertainend orkest.
De mooi vormgegeven, voorzichtig te hanteren, want open te vouwen
papieren uitgave bevat ten andere een bonus cd die verder borduurt
op een ander project van I Compani, met name Last Tango In Paris. Na
de dood van de actrice Maria Schneider in 2011 haalde het gezelschap
dat project uit 2009 weer uit de kast en verwerkte het in een Tango
en Impro voorstelling. Daarin paste zich vocaal de jonge Simin
Tander in, een Duits-Afgaanse zangeres die in Nederland opgang
maakt. Haar stemgeluid doet soms denken aan Björk, maar dan minder
fragiel en meisjesachtig, meer met de warmte van een Zap Mama
zangeres en de drang om te experimenteren zoals in ons landje een
Lynn Cassiers. Zij improviseerde zich een rol in het concert en de
Last Tango Suite daarin die gebaseerd is op de oorspronkelijke
filmmuziek van Gato Barbieri.
De concertopnamen ter nagedachtenis van de actrice die via de film
Last Tango In Paris jong doorbrak en met de snelle roem en
druggebruik in de problemen kwam werden duidelijk ook met vuur
gespeeld, maar gaan geregeld een eerder contemplatieve toer op. Het
begint met een rotvaart en dan is er al heel gauw sprake van
overpeinzing met dialoogfragmenten tussen Maria Schneider en Jack
Nicholson uit de film The Passenger. Wat gezien de aanleiding zeer
op zijn plaats is. Dat Last Tango In Paris ook een tangoproject was,
maakt dat het zich heel goed leende in de opbouw van een ter
nagedachtenis die passie, glorie, tragiek en verdriet verklankte.
Danny De Bock
|