|
|
|
Riccardo Luppi - tenor saxophone
Matteo Carrus - piano & keybords
Lynn Cassiers - voice & eletronics
Oriol Roca - drums
Manolo Cabras - acoustic bass
Voor wie wel eens live jazz meepikt in Vlaanderen of Brussel doen de
namen van Lynn Cassiers en Manolo Cabras wellicht een belletje
rinkelen. Haar zag je misschien al aan het werk met Octurn of
Lidlboj of in concertante theatervoorstellingen met het Brussels
Jazz Orchestra (Vliegen tot in de Hemel) of met het Vaganée Kwartet
(Het Einde van de Wereld). Hem kan je al zien spelen hebben met oa
Free Desmyter, Chris Joris, Augusto Pirodda of Erik Vermeulen. Je
zag hen misschien ook al samen bij MALM of bij Riccardo Luppi's Mure
Mure.
'I wouldn't be sure' van Basic Borg is een cd die blijk geeft van
zin voor variatie en tegelijk een zekere homogeniteit uitstraalt.
Voor de composities tekenden vooral Cassiers en Cabras elk
afzonderlijk en op bijna elk nummer zingt of vertelt zij - al dan
niet met vervormde stem. Haar stem is een heldere stem die zij door
elektronica omgebogen in andere dimensies laat overgaan. Net als die
van de stem is de rol van elk van de instrumenten er één van
welgemikt doseren.
Openingstrack' G Whatever' maakt meteen duidelijk dat de muziek van
Basic Borg een persoonlijke uitdrukking geeft aan gedachten,
gevoelens en belevenissen. Eigenlijk zingt Cassiers misschien niet
eigenzinniger dan An Pierlé, Björk of Kate Bush, maar omdat de
muziek niet alleen naar pop, chanson en dans verwijst, maar jazz is,
die ook invloeden verwerkt van Europese improvisatie en free, zal de
cd niet zo makkelijk airplay vinden op de radio of zijn weg naar
grote podia. Hier valt echter moois te ontdekken voor wie openstaat
voor kunstzinnige muzikale creativiteit.
'I wouldn't be sure' geeft speels expressie aan twijfels en een
eigen weg vinden. 'No Comment' klinkt als een muzikaal gebed en
geeft uitdrukking aan de beleving van een liefdesrelatie. 'Pronti,
Partenza, Via' klinkt alsof de muzikanten trollen en demonen op hun
weg te vinden in een soort psychedelische free jazz. 'Now I
Remembe'r lijkt een enge flashback te behandelen na LSD-gebruik.
'Plaça de Cristo Rey' klinkt dan weer als een poppy filmmuziekje met
een mooie piano en 'Game Over' als chanson meets free jazz.
Tussen de songs door passeren fijne instrumentale kleinoden en
sfeerstukjes. Met 'Dolce' kom je een zacht duet tegen van bas en
drums. 'A Ciascuno Il Suo' straalt rustige aanvaarding uit en het
plezier van samenspel en scheppingsdrang. 'Scalar'e Bottulusu' werpt
schijnbaar een blik in een denkbeeldige klankenfabriek.
Met 'It should be there' trekt de muziek zich terug in de
achtergrond om daar geleidelijk in op te lossen.
Het is uitkijken naar de cd-voorstelling, live in de jazzzolder in
Mechelen op 8 februari, in de Sounds in Brussel op 9 februari 2013.
Danny De Bock
|