Marjan Van Rompay Group : 'Silhouette' |
|||
Zacht aangeblazen neemt de eerste van de Marjan Van Rompay group een
wel heel erg mooie start met 'Dirty September' waarin naast de
blazers ook de piano van Bram Weijters ons weet te verleiden , Bram,
ons bekend van allerhande uiteenlopende projecten, van z'n eigen
trio over Dez Mona tot Hamster Axis of the one-click Panther, om er
maar enkele, maar wel opvallende van te vernoemen, zit mooi in het
geheel van klanken en kleuren en je hebt met deze start helemaal
niet de indruk dat het hier om een debuut-CD gaat. Ook graag wat
punten voor alweer een uitstekende Toon Van Dionant die ook al veel
ervaring mee brengt, net zoals Janos Bruneel, aan bass, die mee bij
'Hamster' in de groep zit.Dieter Limbourg op zijn beurt, is een
oudgediende en één der keurblazers van het BJO, maar ook, wat mij
betreft, één van de opvallende klassebakken van het High Voltage
Sextet en maakt dit selecte gezelschap kompleet en je moet het
meteen Marjan mee geven, zij weet zich te omringen met een fine
fleur aan muzikanten alwaar zij zich, als zij het waar maakt met
deze plaat, zich meteen een speldje mag opprikken, als zij hier
blijkt bij in te passen dan...Wat mij betreft maakt deze 'intro' dat
echter direct al waar ! Marjan is trefzeker, genereus met de
partijen ook die zij arrangeerde voor haar mede bandleden die ook in
'Dyson' mooi aan bod komen en die 7'32'' lijken zo te zijn
gevlogen...In 'Waltz for Sander' staat zij als een dartele vlinder
een heel stuk alleen tot de band komt meewalsen met een zangerige
Janos aan de warme bas en een meeslepende Bram Weijters. Je hebt
intussen wel door dat Marjan oor en voorkeur heeft voor melodie, zij
schreef trouwens al de composities op deze verzorgde schijf (mooie
kaft met foto-ontwerp van Antwerps stadsfotograaf Jasper Léonard !)
en komt tegemoet aan de zucht van heel wat liefhebbers die zoeken
naar melodische harmonieën in een jazzlandschap dat vandaag de dag
daar niet veel meer om lijkt te geven... 'Reykjavik Excursion' is
nog zo'n vertelling, een verhaal waar Dieter, als tweede stem aan
sax, voor Marjan de loper uitrolt. Trillend, wat emotioneel, vertelt
Marjan haar verhaal dat verder opgepikt wordt door Bram waarna
Dieter haar vaderlijk terug binnen haalt.De drive van de bass en de
drums maken dat het niet zo melig klinkt zoals ik het hier
vertel...Een beetje droevig, met een hart dat nauwelijks bonst volgt
dan 'Feel What's Real' en ik had me bij die titel eigenlijk wat méér
levensvreugde voorgesteld. De overtuigingskracht komt echter pas na
de solo van de piano, waar Marjan kracht lijkt uit te putten. Toch
mooi, alleen wat te ingehouden, lijkt mij toch. ' Kill Your
Darlings' schept daarna meer verwachting na de intro en het stuwende
karakter van de drums is de force die meer dramatiek toevoegt. De
bas van Janos breit daar mooie lijnen tussendoor en ook Marjan
glijdt soepel als de zomerse wind in golfjes daar doorheen. 'Home'
kan daarna een verlangen zijn, is expressiever en gooit dialogen
open. Bij de vele glanspianisten die ons landje intussen rijk is,
gooit ook Bram Weijters hoge ogen, hier weer eens het bewijs. Wat
mij betreft is dit één van m'n lievelingsmelodieën op deze plaat. Al
gooit ook 'Aiming' deze CD verder open met alweer een vragende Bram
Weijters aan de start, maar waar Marjan nu voluit in meegaat. De
stemming zit goed, dat voel je meteen en de ritmesectie draagt dit
schitterend mee langs gans de lijn. Besluiten doen we daarna op deze
eerste van Marjan met de lekkere blues van 'Bam Bam's Baby Blackbird
Blues' alwaar zij alle gène van zich lijkt af te spelen. En, als
je't al helemaal niet meer verwacht, komt gueste Paulien Van Schaik
(zuster van Joost Van schaik, de Nederlandse topdrummer?) daar ook
nog aan. Het nummer met haar staat immers als een bonustrack op de
CD want past als enige gezongen compositie niet echt in het geheel.
Het blijkt verder wel een zeer geschikte outro met die mooie
karakterstem van Paulien, zoet gevooisd, net zoals de altsax van
Marjan. Die zet met dit eerste album van haar een silhouette neer,
gefeathered' met zachte randen maar met duidelijk karakter inside
... We kennen intussen al enkele vrouwelijke Vlaamse saxstemmen
waarvan die van Sara Meyer (oa Saxkartel) ons ook al goed bevalt,
wees dus welgekomen Marjan, in dit jazzlandschap waar ook jij niet
zal mis in komen te staan...Dit is een fijn en meer dan genietelijk
debuut van een artieste en dat vanaf de start al, laat dat intussen wél
duidelijk wezen !
Winus
|
|||