|
|
|
Alto Saxophone – Jon Irabagon
Bass – John Hebert
Drums – Ches Smith
Guitar – Mary Halvorson
Trumpet – Jonathan Finlayson
Op woensdag 3 oktober treedt het Mary Halvorson Trio op in De Singel
in Antwerpen, op 4 oktober in Brussel bij Recyclart. Zij is een
jonge dertiger en geldt nu als dé vooruitstrevende gitariste.
Opsommingen van samenwerkingen met jonge en gevestigde talenten en
de opnamen waarop zij meepeelt doen duizelen. Een greep uit de
namen: Anthony Braxton, Taylor Ho Bynum, Nate Wooley, Jessica
Pavone, Tom Rainey, Stephan Crump. Onder gitaristen is Marc Ribot al
langer een must see, sinds een jaar of drie Halvorson ook.
Sinds 2008 heeft ze met John Hébert op bas en Ches Smith als drummer
haar trio onder haar eigen naam. Met hen nam ze Dragon's Head op in
2008. Voor de volgende cd's breidden ze uit tot kwintet. In 2010
brachten ze Saturn Sings uit en in 2012 Bending Bridges. Om deze
laatste te smaken is het niet nodig de vorige te kennen. Luisteren
is de boodschap.
Van bij het begin van deze cd vallen gracieuze lijnen op die zich
niet minder met Middeleeuwse muziek laten associëren dan met
progressieve jazz.
Opener 'Sinks When She Rounds The Bend' (No. 22) klinkt ruim 4
minuten als een gevoelig en fijnzinnig stuk vooraleer de gitaar als
een rockgitaar gaat klinken en overstuur gaat. Dat even daarvoor
Hébert nog subtiel een bassolo speelde, past niettemin schitterend
in dit stuk. Mary Halvorson staat voor composities die je meenemen
in overgangen die je niet meteen verwacht, voor puzzels met
tekeningen die als anachronismen tegenover elkaar staan en toch op
hun plaats staan. Zij slaat bruggen op manieren die je niet voor
mogelijk achtte, zij doet bruggen buigen, spant ze op alsof ze hun
veerkracht en plooibaarheid test om ze daarna - al dan niet terug
ontspannen - in hun oorspronkelijke vorm te herstellen of, liever
nog, in een nieuwe vorm achter te laten.
Vormen het spelen met bruggen mooie metaforen, het gaat op deze cd
over veel meer. 'Forgotten Men In Silver' (No. 24) vertelt over
glorie die vergaat, als gaan vergeten personages met hemelse klanken
hun verval en ontbinding in. 'Love In Eight Colors' (No. 21) danst
en zingt in heerlijke klankkleuren door tot weerhaken en tegenwind
de kop opsteken, maar de liefde overwint.
De hele cd door - alle composities van Halvorson - krijgen jazz,
folk, rock en noise hand over hand het heft in handen. Schoonheid,
vreemde wendingen en geschifte uitbarstingen volgen elkaar in
intrigerende grotere gehelen op. De meeste stukken spelen ze met
zijn vijven, enkele in trio en waar ze meespelen schraagt elk van de
muzikanten mee het verloop. Stuk voor stuk spelen zij op welgemikte
plaatsen ook opvallende solo's. Wie met de kwintet cd's kennismaakte
of vertrouwd raakte zal de blazers wellicht missen bij het Mary
Halvorson Trio live. Toch zal dat gemis de belevenis niet minder
intens en meeslepend maken. Dat maakte 'Dragon's Head' van 4 jaar
geleden al duidelijk en doen de stukken in trio op 'Bending Bridges'
opnieuw.
Danny De Bock
|