|
|
|
Christian Mendoza - piano
Ben Sluijs - alt saxophone / flute
Brice Soniano - double bass
Wie in of dichtbij Mechelen woont of er op 11/9 verbleef, had de
kans om dit trio live te zien spelen in Café Equator. Wie er niet
bij was en de plaat hoort, kan zich afvragen of deze fijne en
delicate muziek in een café wel overkomt. Met een niet al te talrijk
opgekomen publiek dat de aandacht bij de muziek hield, was dat wel
degelijk het geval. Voor de gelukkige getuigen was het genieten !
Genieten is het ook van deze plaat, de eerste vinyl release van el
Negocito Records. Een plaat die voor 3/4 vrede uitstraalt met
fijngevoelige en elegante kamermuziek, composities die hersens en
ziel van de luisteraar strelen en voor het overige kwart met stevige
overtuiging masseren. Uiterst beheerst, met meticuleuze precisie
bespelen de drie muzikanten hun instrumenten. Er zijn momenten dat
ze tegen hoge snelheid hun technisch kunnen inzetten, maar dan
volledig ten dienste van de compositie en niet als pocherig
spierballenvertoon. Op café stuurde Mendoza met elektronische
toetsen en effectjes 'From A Distance into space', maar op de lp
tilt dit nummer als openingstrack de luisteraar naar een hoger
niveau waar de sleur van de dag niet meer telt. Met 'Truth is a
Dangerous Matter' volgt nog een bespiegelend stuk dat rustig, maar
gevat de menselijke hang naar waarheid op zijn plaats zet. Daarna
zijn we klaar voor een zangerige stap in de wereld van mythen en
dramatische verhalen. O'rpheus Winterking' vertelt tintelend over
gevaren die van uiteenlopende kanten kunnen komen. Piano, fluit en
gestreken contrabas verklanken de mengeling van zelfvertrouwen en
onrust in een bedreigende omgeving waarbij plotse aanvallen dienen
afgewend. Missie volbracht, dan wenden we ons vroom, maar speels tot
'Jesus Maria' (van Carla Bley, zie Jimmy Giuffre, Paul Bley en Steve
Swallow). Hoe Soniano hierbij op zijn klankkast tikt, klinkt simpel,
maar is o zo gepast terwijl de altsax zweverig lyrisch beweegt en de
piano de lyriek in een klassieke vorm houdt.Kant twee van de plaat
opent met 'Certain Sound', een springlevend one minute stukje dat de
grilligheid van 'Esda' (van Manolo Cabras) schitterend voorafgaat.
'Esda' is een vrolijk knap stukje moderne jazz. Daarop volgen twee
langere zachte nummers. 'Embraceable You' (van Gershwin) krijgt een
warme uitvoering die te meeslepend is voor woorden. En 'Glow'
bezorgt je nog meer warme gloed. Een plaat die zoveel tederheid
uitstraalt en zo integer klinkt, vind een mens niet gauw meer in een
muziekwinkel. Schaf ze u online aan, 3/4 Peace is een parel.
Danny De Bock
|