|
|
|
Chris Mentens (bass), Peter Verhelst (guitar), Nico Manssens
(drums), Stefan Bracaval (flute)
Ja, natuurlijk dat we wat curieus waren naar de titel en die
gevaarlijk ogende hond op de cover, dat hadden we ook graag
geplaatst gezien want dat straalt toch wat vreemds uit, nee?....Zo
ook de tekst op de CD-rand, een uitreksel uit de ''Tractatus
Theologico Politicus' van filosoof vrijdenker B.Spinoza. De
democratische wereldorde van een quartet muzikanten blijkt nu,
waaronder twee 'oud'gedienden : Stefan Bracaval aan fluiten en Chris
Mentens op bas naast twee 'nieuw'komers : Peter Verhelst, veelzijdig
gitarist, hier op elektrische gitaar en band/projectleader Nico
Manssens aan drums. Het is deze laatste die de wat misterieuze
titelkeuze bepaalde en het blijkt nu om een persiflage te gaan op
het in het Oosten (Japan) razend populaire 'Dog of Flanders, een
verhaal over de lotgevallen van een Vlaams kind (Nello) en z'n hond
Patrache, ergens gesitueerd in het Antwerpse. Anders geen hond die
er om blaft hier ...Verder blijkt Teahan een streek ergens in
Zuid-Korea, plaats waar de woning staat van de grootmoeder van
Nico's ega en waar die nogal ongelukkig gebeten werd door de hond op
de cover ! Een verhaal is dit project van communicatie,
verdraagzaamheid en een openstaan voor andermans ideeên in een
democratische wereldorde, voorwaar ambitieus allemaal en opent de CD
die gateway van de nieuwe wereld? ... Wat bevreemdend is het toch,
die 'extended' synthetische fluitklank waarmee Stefan hier uitpakt.
De wat Oosters getinte uptempo melodie zet hem direct duidelijk op
het voorplan, een nummer is het van Chris Mentens die op deze CD
tekent voor twee songs. De gitaar bij deze 'Maria's Locker' zorgt
daarbij naar het einde toe voor een wat grommend klankgordijn (da's
voorwaar de hond !)
'Where do you wanna be' brengt ons daarna in een wat metalige koude
wereld, aan de start dan toch. Overigens vind ik het spijtig dat die
extended fluiten van Stefan geen one time gimmick blijven want als
je het 'zuivere' fluitspel naast dat synthetische plaatst, dan weet
ík alleszins wat kiezen. Muziek van de 21e eeuw? Stefan noemt het
alleszins '21st Century Flute !' Je bent voor of tegen maar
Multitude heeft er wel een heel eigen geluid mee, da's waar...
Titelsong 'Dog of Teahan' sleept je daarna mee in een aangename
melodie maar valt gauw ook stil in die kouwe wereld met
ijskristallen en laat je dromerig wegpijnzen, de blik gelaten over
een wereld die ooit méér was.. .'Nami Sum', da's het andere nummer
van Nico Manssens en die durft nu behoedzaam een mooie ballade
open te vouwen. Chris Mentens aan de bass heeft hier heel wat
argumenten in z'n monoloog maar Stefan, nu zuiver aan het blaaswerk,
dekt, geholpen door de strelende percussie van Nico, zalvend toe. we
krijgen het nu al heel wat warmer.. Anders kan je daarna met de
rockjazz van 'The Spell of the Dancing Tood' lekker warmhossen. Ook
de gitaar van Peter Verhelst waagt zich hierbij aan electronische
spielerei maar heeft best ook veel meer dan dat om te blijven
boeien. Bas en drums stuwen daarna 'Magnitude' lekker rockend voort
maar uiteindelijk ontwikkelt de song zich toch als een onbesliste
strijd tussen gitaar en fluit. Mooi ! Dat was er ééntje van de hand
van gitarist Peter Verhelst die trouwens voor het merendeel van de
songs tekent op deze 'Dog of Teahan' Zo ook schreef die 'Home' en
da's weer gans anders, meer binnen de lijntjes gekleurd van de
moderne jazz. Dat Stefan Bracaval daarbij aardig weerwerk levert,
gewoon met wat randtekeningen te schetsen, d'as ook mooi. Chris
bromt bij dat alles heel relaxt op de achtergrond terwijl Nico
soldaatgewijs voor wat spanning zorgt. Het quartet valt duidelijk
samen in eenheid. 'Afro Waltz' , de enige songbijdrage van Stefan
Bracaval daarna, is zowat het buitenbeentje op deze CD met een
werkelijk mooie blaaspartij, weliswaar soms ook heel synth(etisch)
maar het is wél een melodisch sterk nummer, groovy en die 'Afro' in
de titel staat er niet zo maar. 'Le Cauchemar de Claude' , met zowel
sterke gitaarpartij als fluit laat je de kou die uit de eerste
tracks straalden gans vergeten.Ja, zo hebben we het graag.Te
vermelden eveneens is het hele mooie drumwerk van Nico Manssens
die zich op deze CD ontplooit als sterke, veelzijdige muzikant. Nog
maar iemand temeer om in 't oog te houden... 'Departure' van
Mentens mag dan een goeie 4 minuten verder stemmig afsluiten tussen
cymbalen links en rechts maar niet zonder de bas ook hier weer een
laatste maal ietwat belerend te laten spreken. Op het einde schuift
dan wel een metalen gordijn terug dicht,de eigen wereldorde van
'Multitude' achter zich latend en ja, dat laat ons wat twijfelend
achter. Niks te zeggen over het vakmanschap van deze vier en de
composities mogen d'er best ook wezen. Alleen hebben we het wat
moeilijk met het klankbeeld en meer bepaald, die extended flutes van
Stefan. Dat zal wel passen in het concept van dit Multitude maar wij
horen toch liever de geweldige fluitist die Bracaval wel is, gewoon
zonder die soundeffects. Anders best een mooi werk, deze CD !
Winus
|