|
|
|
double Bass, Electric Bass, Vibraphone [Vibes], Electronics –
Ingebrigt Håker Flaten
Drums, Percussion – Paal Nilssen-Love
Tenor Saxophone, Baritone Saxophone, Electronics [Live], Organ –
Mats Gustafsson
Trombone, Arranged By [All Horn Arrangements] – Mats Äleklint
Tuba, Reeds [Cimbasso] – Per-Åke Holmlander
Vocals – Neneh Cherry
Het was 16 jaar geleden dat Neneh Cherry nog een langspeler opnam.
Nu is er een nieuwe. In haar samenwerking met The Thing heeft ze een
nieuwe invalshoek gevonden. Eén waarmee ze zich weer eens ten volle
kan uitleven. Zij is niet meer de jonge vrouw van indertijd 'Buffalo
Stance', 'Manchild' of de prachtige bewerking van Cole Porters 'I've
Got You Under My Skin' dat zij invulde als een Stop-AIDS song. Zij
is wel nog altijd een zelfbewuste vrouw die met beide voeten in de
wereld staat en graag danst. Met The Thing komt ze dichter dan ooit
bij de artistieke expressie van haar vader Don Cherry te staan. Hoe
nu de paden kruisen van de vrije vrouw Neneh en de vrije jazz van
The Thing maakt velen enthousiast. The Cherry Thing draagt de
vruchten van prachtige kruisbestuivingen.
Dat dansgrage, die soepele Neneh Cherry-eigen bewegen in zanglijnen
beïnvloed door hip hop vind je bvb op haar eigen 'Cashback'. Dat
opent 'bass and voice' vooraleer de rest van het trio met grote
zwier de bakens openzet. Hard en strak gaan de drums, rauw de sax
vol pijn. Pijn komt er op deze plaat nogal wat voor, maar wordt
afgewisseld met zoet zalvend sussen in de Suicide cover 'Dream Baby
Dream' of bezworen met een dans. De 'Accordion' MF Doom' cover sluit
aan bij Nenehs danswereld, maar Neneh gaat met The Thing voor een
heel originele cover. In de 'Too Tough To Die' Martina Topley Bird
cover wordt de pijn geweerd met een zelfzekere houding en
spierballen rollen. Neneh Cherry klinkt als een niet kapot te
krijgen heks, The Thing als vikings die met muziekinstrumenten de
wereld veroveren.
Behalve één compositie van Neneh en één van Mats Gustafsson ('Sudden
Movement') zijn het allemaal covers. 'Sudden Movement' lijkt eerst
een gewiekste slow uit een donker sprookjesland, maar laat zich dan
vergelijken met een donker ballet dat uitdraait op een wilde dans in
trance. Het heeft dan even veel weg van de chaotische uitbarstingen
op Funhouse van The Stooges met sax. The Cherry Thing weet na die
uitbarsting mooi terug te keren naar het gewiekst trage refrein.
Van The Stooges coveren dit viertal 'Dirt' heerlijk slepend. Wat een
versie van die 'I don't care' attitude van het kan mij niet meer
raken die toch niet vol te houden blijkt en ontaardt in het
uitschreeuwen van pijn en agressie. Daar weet The Cherry Thing
uitdrukking aan te geven zo sterk als Edvard Munch aan De Schreeuw.
Door die schreeuw volgt dan toch de loutering. Schitterend hoe Neneh
Chery dan dat laatste brokje slijm uitspuwt. Over and done with.
Van haar vader Don Cherry halen ze een stukje uit 'Complete
Communion'. 'Golden Heart' is hier een nergens te zweverige jazz
meditatie die de dood als een deel van het leven aanvaardt. Van de
grote Ornette Coleman kozen ze 'What Reason'. Die uitzonderlijke mix
van schoonheid en pijn zoals Ornette die in een blues kan steken
brengt The Cherry Thing zo overtuigend dat we weer extra blij zijn
dat hij nog eens naar Jazz Middelheim komt. Kwamen Neneh Cherry en
The Thing ook maar diezelfde donderdag, denken wij dan. En vinden
troost in het goddelijk mooie slot van dit nummer dat 'bass and
voice' afsluit.
Danny De Bock
|