|
|
|
Robin Verheyen saxen
Ralph Alessi trompet
Thomas Morgan bas
Jeff Davis drums
In de twee minuten intro van openingstrack 'RR' zou je je bijna bij
de begingeneriek kunnen wanen van een film van David Cronenberg. Een
associatie die meteen een paar adjectieven kan oproepen: cerebraal
en intelligent. Een associatie ook die de verwachting kan scheppen
dat weloverdachte langzame stukken stevige, zoniet explosieve actie
alsook bevreemdende passages zullen in- en uitleiden. Kort door de
bocht is dat ook hoe je deze CD in een notendop zou kunnen
samenvatten. Maar omdat nogal wat films van Cronenberg met viscerale
horror gepaard gaan is het nodig er op te wijzen dat deze CD niets
te maken heeft met griezelige sferen.
Na de twee minuten intro van de openingstrack vervoegen bas en drums
de blazers en gaat het zaakje aan het rollen. Robin en Ralph maken
er geen wilde roetsjbaan van, maar nemen de luisteraar wel mee in
boeiend bochtenwerk. Zij tekenen niet meteen de meest voor de hand
liggende vloeiende lijnen, maar de hersenen gaan aan het dansen.
Daar helpt de ritmetandem aardig in mee. Jeff Davis zet er
enthousiast zijn schouders onder en Thomas Morgan vlecht zijn
baslijnen soepel in het geheel. In sommige nummers komen de aparte
delen van de ritmetandem ook solerend aan bod. In 'Twelve' bvb waar
de hoorbare speelvreugde je bijna kan doen zingen tekent Thomas
Morgan voor een heel fijne, warmspeelse solo. Dit is het soort
moderne jazz dat zich verblijdt in de vrijheid die oa Orrnette
Coleman in de jazz heeft geďntroduceerd. Wilde impro moet je hier
niet verwachten, maar je krijgt soms wel grillige patronen mee in
een eigenzinnige hang naar schoonheid. Meermaals hoor je op deze CD
ook een duidelijke belangstelling en liefde voor klassieke muziek.
Voor kenners van het genre ligt hier een uitdaging om enkele
inspiratiebronnen van de muzikanten te traceren, maar zij zijn zeker
niet de gepriviligeerden om intens van deze CD te kunnen genieten.
Voor wie de namen Verheyen, Alessi, Morgan en Davis associeert met
heerlijke 21ste eeuwse jazz ligt hier een aanrader. Voor wie hen nog
te ontdekken heeft: zeker proeven! Deze muziek heeft eigenschappen
van grote wijnen, als daar zijn: verfijnd en complex, subtiel,
evenwichtig, elegant.
Trinity werd uiterst vakkundig gemastered door drummer Dré
Pallemaerts die met deze CD een heel knap schijfje op zijn 52
Creations label uitgeeft. Een man die hier nog maar eens bewijst dat
hij de finesses van het mixen en masteren kent.
Danny De Bock
|