|
|
|
Bart Maris, trompet; Lode Vercampt, cello
De titels van de nummers op deze cd lezen als titels van gedichten
en kortverhalen uit een Nederlandstalige bundel. Geschreven door
twee auteurs die de voeling met de Vlaamse achtergrond nooit
verloren hebben, zo getuigen titels als ‘Bevingen’, ‘Pezewever’ en
‘De Kloef’. Anderzijds tonen de schrijvers zich ook geïnteresseerd
in andere culturen met oa. ‘Shaman’, ‘Drie Egypten’ en ‘Popov en
Jelena’.
De muziekstukjes zelf klinken als rustige vertellingen en
weloverwogen verklankingen om niet te zeggen: munten uit als
meesterlijke beschrijvingen die tintelen en prikkelen, aaien en
plagen, pruttelen en brommen en nog veel meer. Het lijkt hier wel
over Vlaamse muziek te gaan die aansluit bij zowel literaire als
muzikale tradities. Bovendien zit de cd verpakt in een kartonnen
hoes die refereert aan bruin papier en dadaïstische
collagetechnieken. Wat op het eerste zicht misschien oogt als een
rommelig Vlaams produktje is met andere woorden een kleinood dat
aansluit bij ambachtelijke technieken en zich manifesteert als een
vakkundig uitgewerkt hebbeding.
Bart Maris en Lode Vercampt zijn meesters in de beheersing van hun
instrumenten. Op Krommekeer verzoenen zij het zuiverste spel met
improvisatietechnieken. Lode Vercampt gebruikt de cello als strijk-
en tokkelinstrument, maar ook als middel tot percussie. Bart Maris
speelt trompet met zuivere noten, maar wendt ook heel beheerst
onorthodoxe blaastechnieken aan. Voor wie houdt van klassieke muziek
en niet vies is van avontuur ligt hier een schat voor het oprapen.
Zij spelen hier als hoogst gevoelige telgen die zijn grootgebracht
met klassieke muziek, maar de vrijheid van expressie en het avontuur
verkiezen. Daarbij schieten zij allesbehalve weg als ongeleide
projectielen, zij gaan te werk als geduldige houtsnijders die de
fijnste sculpturen scheppen. Of zij dat nu doen met sierlijke bogen
of met vreemde uithalen, steeds gebeurt het welgemikt en met
optimaal effect. Dat kan bvb klinken als een godvruchtig gebed
(‘Pedor’), maar ook als een vertelling met een vreemd plechtstatige
start die groovy wordt (‘Aernout komt niet terug’).
Deze duo-cd met cello en trompet is van een bijzondere heerlijkheid.
Zoals met een literaire bundel kan je die na enkele hoofdstukken
even opzij leggen of ademloos blijven genieten.
Danny De Bock
|