|
|
|
Cécile McLorin Salvant, zang; Aaron Diehl, piano;
Rodney Whitaker, contrabas; Herlin Riley, drums; James Chirille,
gitaar, banjo
Overstroomd' is de vierde full cd van deze Gentse groep rond Mathias
Van de Wiele die intussen een jaar of 12 bestaat. Samen met Bart
Maris en Giovanni Barcella vormt Van de Wiele de vaste kern; aan de
contrabas en bij de rietblazers vielen doorheen de jaren enkele
personeelswissels te noteren. De verschillende leden zijn geregeld
ook in andere bands dan met Moker bezig en haast om een nieuwe cd te
maken is onbestaande. Als er dan één uitkomt, is er meteen
belangstelling in binnen- en uit buitenland.
Overstroomd is een ferme cd waar geen enkel zwak nummer op staat en
die bovendien ook als cd sterk is opgebouwd. De eerste tracks zijn
knap en levendig, meteen leuk om in mee te gaan. Daarna komen
verstilling, diepe emoties, overpeinzingen en opstandigheid aan bod.
Genoeg variatie om te boeien en te overtuigen. De muziek zou niet
misstaan bij een krachtige collage-montage-tekenfilm.
Als opener ‘Bouya-Ka’ begint, is het wel mogelijk dat je even de
wenkbrauwen fronst: met de eerste gitaarakkoorden en drumroffel
lijkt het wel of een echte Mississippi bluesband begint te spelen.
Binnen de halve minuut kantelt de muziek evenwel richting jazz en
een minuutje later is daar de herkenbare Moker sound waarmee het
lekker dollen is. Ook met het aan Lennie Tristano opgedragen ‘Sjeik
of the ice age’ valt heel wat te beleven. Daar zit ook weer blues
in, er is de her-actualisering van de rol van de klarinet in
hedendaagse jazz (zie ook Ken Vandermark of Joachim Badenhorst) en
vooral is het snel en cool vingerknippen tot de drums uit de band
springen.
Zoals al aangegeven komt er daarna verstilling. Met ‘Tsunami blues’
dat Van de Wiele schreef daags na de kernramp in Fukuyama, Japan en
dat aanvangt met een warme, maar tranende intro van bassist Van Pee.
Maris blaast hier heel gevoelig en met dit trage nummer wordt de
betrokkenheid op de geglobaliseerde heel expliciet. Barcella roert
met brushes in de droefnis en Van de Wiele gebruikt een effect om
klanken te laten uitdeinen en vervormen. Stil worden om die
desastreuze tsunami is ook vandaag nog actueel.
Van die trieste feiten gaat ‘Krakke Mikkel’ weg. Plots zit je in een
lieflijk, schattig en grappig gebeuren alsof een kalf (of veulen) is
geboren en wankel op zijn poten (of benen) gaat staan. Als je
daaraan denkt, kan je bijna een boerderij ruiken in de warme en
besmeurde klanken op trompet. Daar hoort een feestelijk muziekje met
een danske bij en ook dat zit in dit ‘Krakke Mikkel’.
Het titelnummer dan. Laten we in het midden waar ‘Overstroomd’
letterlijk en figuurlijk allemaal op mag slaan, in ieder geval is de
overstroming al een feit en komt dit stuk niet met een eenduidig
positief of negatief gevoel. Hier dringt de vraag zich op: hoe gaan
we er mee om? En reken maar dat Moker daar vastberaden antwoorden
bij vindt. Dat er al eens tranen vloeien wordt hier evenwel niet
ontkend. ‘Hart it ranis (Emo)’ is zoals de titel aangeeft een pak
meer van emoties aangedaan. Alsof de componist voor de titel niet
kon kiezen tussen ‘Heart it reigns’ en ‘Hard it rains’…
‘Carnavalesco’ gaat een beetje FES-achtig maar heel matuur stilstaan
bij Aalst carnaval en Unesco. Dit gezegd herinnert u zich misschien
ook dat dit jaar een SS-VA-wagen inspeelde op de overwinningen van
de N-VA en dat de Unesco dit zwaar afkeurde. En dat Joods Actueel in
haar berichtgeving hierover elke verwijzing naar de context voor de
nazi-parodie achterwege liet.
Als laatste volle stuk heeft de cd dan nog ‘La resistenza’ in petto
dat niet alleen naar die kroeg verwijst, dat jazz- en eetcafé in
Gent, maar ook naar de goesting om zich soms tegen één en ander te
verzetten. Het begint met een free jazz uitbarsting en gaat over in
een heldhaftig met de borst vooruit opstaan en opstappen. Het gaat
over in verklaren en geagiteerd uitleggen, er komt een hele tocht
aan te pas, inclusief het besef dat je er soms alleen voor staat en
het bevrijdende gevoel als medestanders opduiken met wie je samen
actie kan ondernemen…
Danny De Bock
|