|
|
|
Bass, Synthesizer [Moog], Vocals – Shahzad Ismaily
Drums, Percussion, Electronics, Vocals – Ches Smith
Guitar, Vocals – Marc Ribot
Mixed By, Producer – Greg Saunier
Marc Ribot is één van de meest gewaardeerde gitaristen sinds Jimi
Hendrix. Hij is bekend als gitarist bij oa Tom Waits en John Zorn. Met
die laatste zal hij op Gent Jazz 2013 te zien zijn tijdens de 'Zorn at
60'-dag. Hij speelde ook met oa Madeleine Peyroux en Elvis Costello,
namen die eveneens hoog op het programma staan dit jaar op Gent Jazz.
Ribot heeft ook al jaren zijn eigen projecten, oa solo en met Cubanos
Postizos en Really The Blues. Ceramic Dog is nog een ander en dat is
vooral blues-, rock- en noise-gericht.
Op 24 februari sloot Ceramic Dog in Lantaren Venster een Europese
tournee af om de nieuwe cd voor te stellen, die helaas met enige
vertraging wordt uitgebracht. Tijdens dat concert kreeg het publiek
bakken blues over zich heen, afgewisseld met noise rock, eigenzinnig
singer songmateriaal en ’n uitstapje naar jazz oude stijl. Daarbij
gunden zij zich alle vrijheid en, zoals de meest versatiele
jazzmuzikanten dat kunnen, kwamen zij daar schitterend mee weg.
De cd opent met een gitaar die doet denken aan PJ Harvey, maar eens
Ribot begint te zingen en Ches Smith invalt, verdwijnt die vergelijking
als sneeuw voor de zon. 'Lies My Body Told Me' is een intense jammerzang
die als een rotsblok van grote hoogte omlaag rolt, een klaaglied dat nog
maar eens oude wonden openrijt. Het rocken gaat nog harder door op
titelnummer 'Your Turn' dat zonder woorden wild om zich heen slaat. Op
'Masters Of The Internet' wisselen de heren het geweer van schouder. Met
Arabische invloeden verklanken zij de frustratie van muzikanten in het
gratis downloadtijdperk. 'Keefus Ciancia' plakt er samples bij en 'Dan
Willis' een terroristische blaaspartij. Met deze track schuift de cd de
werelden van jazz in, hier met invloeden uit wereldmuziek en op 'Ritual
Slaughter' met waanzinnige uithalen die geen grenzen willen kennen.
Waarop een kleine fanfare volgt, 'Avanti Populo', waarin Ribot de hoorn
blaast. Het is de overgang naar 'Ain't Gonna Let Them Turn Us Round' dat
oproept tot solidariteit en verzet. Ceramic Dog als pleitbezorgers voor
een betere wereld? jawel, jawel. Met 'Bread and Roses', naar het gedicht
van James Oppenheim gaan ze helemaal de demonstranten- en protesttoer
op.
'Prayer' is weer wat anders. Een persoonlijk gebed dat aanzwelt tot een
instrumentaal aanroepen, een schreeuw die weer wegebt, de verklanking
van wensen en verwensen, wanhoop kneden tot hoop en kracht. Het vuur en
de ontembare creativiteit van Jimi Hendrix komen weer tot leven. Met
'Mr. Pants Goes To Hollywood' gaat het trio de humoristische toer op, in
instrumentale bluesrock met elektronica die aan oud leuks herinnnert van
de Jon Spencer Blues Explosion. Hoe de muzikanten hier improviseren doet
ook denken aan hun creatieve uitspattingen op het podium, waar ze dat
een pak wilder doen. Het plezier maken gaat verder in een liefdesliedje,
'The Kid Is Back!' over vet worden, drinken en verliefd zijn. En met een
onwaarschijnlijk onder handen nemen van 'Take Five' van Paul Desmond
waar Dave Brubeck zo beroemd mee werd. (Wat dan weer doet denken aan Jon
Irabagon's Outright die Take 5 van het origineel weg herscheppen.) Het
blijft heel herkenbaar, maar wordt met een punkattitude omgevormd tot
een rauw feestnummer. 'We Are The Professionals' zet dan met bombast en
een vette knipoog naar Beastie Boys bijna een punt achter de bonte
verzameling songs en instrumentale. Ches Smith en Shahzad Ismaily zongen
hier en daar al wat mee, op deze track zingt Ches uit volle borst. Om af
te ronden krijgt Your Turn een dol einde mee met 'Special Snowflake'...
Een gordijn van confetti dwarrelt neer en het doek valt.
Krachtvoer! Ceramic Dog rocks !
Danny De Bock
|