|
|
|
Michiel Braam, piano; Joost Lijbaart, drums; Angelo Verploegen,
trompet; Tony Overwater, contrabas; Wolter Wierbos, trombone; Bart
van der Putten, altsax; Oleg Hollmann, baritonsax
'Bik Bent Braam is niet meer, pianist Michiel Braam heeft achter dat
orkest een punt gezet. Hij heeft met het zevenkoppige Flex Bent
Braam een vervolg opgestart met een beperktere bezetting die
flexibel zal zijn. Flex Bent Braam bestaat uit muzikanten die al met
Bik Bent Braam meededen en andere met wie Michiel Braam nog niet
eerder samenwerkte. In 2014 zal dat ook zo zijn, maar met gewijzigde
line-up. De eerste uitgave van dit nieuwe project heet ‘Lucebert’.
De cd is los te verkrijgen of als extra bij het nieuwe boek over
Lucebert en Jazz ‘Ik ben een gemankeerde saxofonist’.
De cd is zoals de titel aangeeft geďnspireerd op werk van de
kunstenaar die als schilder bij CoBrA betrokken was en als dichter
voorman van de beweging van de Vijftigers. Vertrekpunt voor deze cd
was een telegram van Lucebert over de Vijftigers. Het bestond uit
titels van jazznummers en die kregen van Flex Bent Braam nieuwe
uitvoeringen. Naast nieuwe arrangementen schreef Michiel Braam ook
nieuwe nummers gebaseerd op ‘Japanse epigrammen’ van Lucebert; die
wisselen op de cd netjes af met de jazzstandards. Netjes, in die zin
dat er orde en structuur in zit, want zoals u weet durven CoBrA en
jazz voor uitspattingen te staan.
Van bij openingstrack ‘Better Git It In Your Soul’ spat het
enthousiasme er van af. De piano rolt met een heftige gedrevenheid
vooruit, Wierbos grolt en met een geweldige schwung vallen de heren
met de deur in huis. Meteen word je in dolle warmbloedige taferelen
meegesleept. De blazers kunnen doen denken aan breed uitgesmeerde
penseelstreken, slagen op cymbalen aan welgemikte verfspatten.
De bewerkingen van jazzstandards bieden genoeg houvast om de oude en
beroemde stukken te herkennen van o.a. Dizzy Gillespie, Thelonious
Monk, Miles Davis en Charles Mingus, maar ze krijgen hier een
lekkere draai mee . Soms leunt de speelstijl behoorlijk aan bij de
vertrouwde van toen, andere keren gaat het er heel 21ste-eeuws aan
toe. Zonder woorden slaan de eigen stukken van Braam bruggen die
Lucebert , poëzie, schilderkunst en jazz verbinden, bruggen ook
tussen toen en nu.
Ouder- en nieuwerwets wisselen slim af, nu eens via geleidelijke
overgangen, soms met harde middelen. ‘Get Out Of Town / When Your
Lover Has Gone’ waadt in jazztraditie, ‘Spijt – Rue’ schurkt zich
daar met een moderne mengeling van repetitiviteit en ontwikkeling
achteraan en dan is er heel koudweg ‘Straight, No Chaser’ –
mijlenver van de fifties vandaan. Tijdelijk verlaten de muzikanten
de bekendere wegen voor minder toegankelijke paden, maar zij keren
ook terug. In deze ideeënrijke bezetting lijkt vooral de geest van
Mingus nooit ver weg, maar denk ook richting Monk en Ellington plus
Nederlandse improvisatie.
Eerbetoon en creatiedrang resulteren hier in krachtige auditieve
verbeelding, de fysieke beleving van gedachten en gevoelens werd
begeesterd in noten en trillingen omgezet. Wie boekt hen voor april
2014 ?
Danny De Bock
|