Jean Paul Estievenart : 'Wanted' |
|||
De schitterende trompettist Avishai Cohen vertelde tijdens zijn
concert op Storm! in februari over een cd die hij had gehoord toen
hij vorig jaar in Oostende was komen optreden. Het diende als
inleiding om drie trompetspelers op het podium uit te nodigen, onder
wie Jean-Paul Estiévenart, want diens cd was dat toen. 'Wanted'
kreeg na release lovende recensies. Intussen, ruim een jaar later,
is een JazzLab Series-toer gevolgd. Deze reeks concerten bracht
geheel terecht de cd opnieuw onder de aandacht. Het is een album dat
om een vervolg vraagt, het bevat alleen maar knappe nummers. Het
eerste, 'The man' is er één om meteen vrolijk van te worden. Het
trio speelt het met een geweldige drive naar een triomfantelijk
einde. Dan op een goedgemutst, levendig stuk een traag en gevoelig
laten volgen, het is een aanpak die je op veel knappe jazzplaten
tegenkomt. 'Between the curves' is ook een knap nummer, maar wat mij
betreft zit hier in de opeenvolging een struikelblok. Voor mij slaat
de sfeer te hard om. Het zet hoe dan ook de verscheidenheid op de cd
in de verf, maar zelf verkies ik om 'Am I crazy?' te horen na 'The
man'. Door daar de volgorde even om te wisselen wordt het album voor
mij al een sterker geheel. Maar laat u niet afleiden door mijn
persoonlijk bezwaartje, want deze cd heeft zoveel kwaliteiten. Ten
eerste is er Estiévenart zelf. Weinig trompettisten slagen erin om
zo meeslepend vertellerig of opzwepend te blazen. Het zijn
getalenteerde harde werkers die dat kunnen, zoals ook nog Avishai
Cohen. Met hem heeft hij Estiévenart qua aanpak soms wel wat gemeen.
Zij spelen met een articulatie om U tegen te zeggen en gebruiken die
om indrukwekkende ideeën neer te zetten. Daarbij lijken ze alle twee
vast te houden aan traditie, met een voorliefde voor bop en postbop,
vermengd met de vrijere ideeën van Ornette Coleman en Don Cherry.
Nummers als 'Am I crazy' en 'Wanted' van Estiévenart zouden bijna
van Cohen kunnen zijn. Beide spelen ze nu ook graag in een
trioformule met contrabas en drums, waarbij de begeleiders
regelmatig meer mogen invullen dan een louter ondersteunende rol. De
bijdragen van de bassist en de drummer zijn doorslaggevend om tot
een volle, complexe sound te komen. Sam Gerstmans en Antoine Pierre
doen dat hier uitstekend. De verleiding is groot om te spreken van
een rijke blend, een uitgebalanceerd samenspel van smaken, zoals bij
een heerlijke drank. Een bijkomende overeenkomst is het toevoegen
van een gastmuzikant. Cohen nodigt bijv. al eens zus Anat uit of
Gerald Clayton. Met het Estiévenart trio speelt op enkele nummers de
Spaanse saxofonist Perico Sambeat mee. Die heeft o.a. met Michael
Brecker, Pat Metheny en Brad Mehldau gespeeld. Op 'Bird' levert dat
lichtjes vuurwerk op en 'Witches Waltz' werkt betoverend door de
interactie tussen de vier muzikanten.
Danny De Bock
|
|||