|
|
|
Kaja Draksler -
piano
Kaja Draksler groeide op en kreeg haar eerste muzikale opleiding in
Slovenië. In New York volgde zij les bij Vijay Iyer en Jason Moran. Zij
verblijft nu al enkele jaren in Amsterdam waar zij klassieke compositie
ging studeren. Zoals vele muzikanten heeft zij verschillende
projecten. Eén daarvan is vrije improvisatie in duo met Matiss Cudars,
een jonge gitarist die soms in België opduikt in groepen met bassist
Lennart Heyndels, bvb. How Town. Eind maart trad Draksler nog op in La
Resistenza in Gent samen met drummer Onno Govaert (van Cactus Truck). Je
vindt haar dus in kringen die zich vrij bewegen. De kans om deze
solo-cd te maken dankt Kaja Draksler aan het Ljublana Jazz Festival in
haar land van afkomst en met 'The Lives Of Many Others' gooit de jonge
pianiste hoge ogen. In haar stukken trekt zij zich niets aan van
afbakeningen als hedendaags klassiek en jazz. Liefhebbers van vrije
muziek heeft zij van bij de openings- en titeltrack op de hand met een
flink stuk piano bespelen als een percussie-instrument. Halverwege dat
nummer gaat ze over in een speelse fijngevoeligheid die zowel naar
klassieke muziek als naar jazz verwijst. In het verdere verloop van de
cd passen vaak adjectieven als delicaat en teder, vloeiend en zangerig,
maar Kaja Draksler schotelt de luisteraar ook stevige tot zware kost
voor met schokkende en hamerende bewegingen. Net zo min als de
pianiste wakker ligt van de vraag of ze jazz of klassiek speelt, maakt
ze zich zorgen om de volumeknop van de luisteraar thuis. Soms speelt zij
heel traag en zacht, soms heel luid en snel en daartussen ligt een
wereld van mogelijkheden. In haar aanpak doet ze denken aan de fysicus
in Vijay Iyer die zowel geďnteresseerd is in wat de trillingen van de
muziek teweegbrengen als in de schoonheid van opeenvolgende of
samengespeelde noten. Alnaargelang je eigen voorkeuren kan je haar spel
met dat van grote pianisten associëren, soms ook volgens je eigen
stemming. Afsluiter ‘Delicious Irony’ illustreert dat misschien nog het
beste. Denk je aan Bill Evans, aan Monk, aan nog oudere jazz of toch
meer richting avantgarde in de klassieke muziek? Doe de test. Misschien
vind je het wel bovenal en zonder meer heel fijne muziek.
Danny De Bock
|