|
|
|
Sanne Huysmans - zang
Niels van Heertum - euphonium, flugelhorn
Benjamin Sauzereau - guitar Hugo Antunes - double bass Lander
Gyselinck - drums
Seppe Gebruers – piano
Het is geleden sinds 2010 dat we Sanne Huysmans en Niels Van Heertum
samen op het podium zagen. Dat was in een vorige , jonge formatie,
ook een sextet toen dat 'Maison on the Rocks' noemde. In de Mechelse
JaZZZolder was dat, want daar zijn er wel es meer tryouts en treden
er jonge formaties op. Nu, goed drie jaar later, ligt een
opmerkelijk mooie CD in het winkelrek, eentje van Mount Meru,
weer een zestal, maar met andere muzikanten en enkelen ons al
genoegzaam bekend uit de jongere generatie jazzstrebers. Nu, dat
maakt dit Arbres' niet tot een jazzplaat, is ook helemaal de
bedoeling niet maar omwille van de ons bekende musici vind je't hier
dus bij de jazzrecensies (ook al omdat wij hier geen 'pophokje'
hebben...) Het creatieve, schrijven en arrangeren bleek in 2011 al
snel rond voor Mount Meru maar toch duurde het tot nu vooraleer de
CD uitgebracht werd. Dat had dus alles te maken met het tekenen voor
het Nederlandse Challenge kwaliteitslabel en dat label maakte er, zo
blijkt nu, mooi werk van, dus dat kon wel effe duren ook (hoewel 2
jaar wel erg lang lijkt, vooral als je jong bent en vooruit
wil)...Maar de band staat er absoluut achter en wellicht volgen in
het najaar en rond de jaarwisseling dus nog wat concerten in een
try-outtournee. Iets om naar uit te kijken want...
'Arbres' nu is een mooie melodieuze plaat. Gezongen wordt er in de
Franse landstaal omdat het Frans nu eenmaal alles zo veel mooier
laat klinken, maar, behalve de tekst van het titelnummer, zijn er
helaas wel geen songteksten te vinden op of in de verzorgde CD-hoes
als bijlage en da's best spijtig voor diegenen die, net zoals ik
zelf, deze taal helaas niet zo machtig zijn. Temeer ook daar de
teksten absoluut hun waarde hebben in dit Arbres verhaal van
onverbloemd realisme, naturalisme vertaald naar woorden...De teksten
zijn van de hand van Sanne Huysmans, de zangeres met de jonge stem,
overtuigend vertellend, en van Niels Van Heertum, de
euphoniumspeler, zeg maar tenortuba, soms ook op bugel. Poëzie op
muziek is dit, een 'vijftig minuten kreet van klaagzang en passie
over verveling, ongeloof en vooruitgang in een wereld die rotzooit',
dixit Mount Meru. Dat dit kan in sterke songs, meestal mooie
ballades, da's fijn voor ons, luisteraars en de liedjes spoelen
zacht aan op de maat van een golfslag op het strand, soms eventjes
klaterend als een sneller stromend beekje maar steeds zeer zuiver en
warm, zou daar de opname in de Warande voor iets tussen zitten? Een
enkele keer blijft het instrumentaal ('Que la Terre lui a chuchoté')
en een andere keer raakt het bluesdriven ('Sous Verre') maar steeds
is daar dat rustige komen en gaan van de zee, tot uiteindelijk ook
afsluiter 'Arbre' de rimpels in het strand komt te vervagen...Alles
start eerst aftastend op piano (Seppe Gebruers in een rol die we hem
niet zo meteen toebedachten), komt daarna tot dansen maar meteen
wordt ook de kernvraag gesteld :' zal de boom, die metafoor van
datgene dat blijft en mogelijks overwint, het zinloze, hebzuchtige
kunnen wegvagen ?'' Le Bonheur', eerste single, sluit daarbij mooi
aan, Seppe traag vertellend, de band berustend, zalvend op gitaar
(Benjamin Sauzereau) en strelend op de drums (Lander Gyselinck heel
subtiel...) maar steeds naar het refrein toe openend als een bloem
met de bugel van Niels om daarna terug te verstillen. Geluiden komen
zacht soms aandrijven zoals in 'Dormez bien' dat uit een mist lijkt
opgetrokken om wat dramatisch te worden door het spel van cymbalen
en drums en de zwaarte van gitaar , zang en piano. Nee, de
schoonheid van Mount Meru baadt zeker niet in vrolijkheid, zo ook
'Le Progrès' niet dat in een draaikolk naar het einde gaat.
'Quercus', een tweede instrumentale , gaat daar wat tragisch
achteraan met een zwaarmoedigheid die door een zware bas (Hugo
Antunes) in de verf gezet wordt. Hoe noem je 'Mission' dan met het
ingeroffel van Lander en piano 'toetsen' van Seppe ? Plechtstatig
?...Jawel, maar gelijk ook weer treurig...In eenzelfde trend sleept
'L'ennui' voorbij, met cymbaalstrelingen, ingehouden drums en Seppe
weer ingetogen vertellend aan de piano, bijgestaan door Benjamin op
gitaar. Buiten vallen wat bladeren...jawel, deze schijf brengt je
helemaal in herfststemming...'Le vent qui nous raconte l'histoire'.
Het korte instrumentaaltje doet de titel alle eer aan, heerlijk
ingevuld door bas, drums en gitaar en dan is daar 'que la terre lui
a chuchoté...' waarschijnlijk het meest aan jazz hangende van de
hele plaat en gelijk ook een uitschieter die je wat uit de droevenis
verlost, muzikaal bedoel ik daarmee, want, helaas, de tekst ontgaat
me...Even zit je dus op een zijspoor maar 'La Poésie du Mécréant'
zet je terug on the road via een bedje van verdwaalde geluidjes,
'sur la rue' , die Mount Meru bewandelt. Het stukje breekt
tussendoor evenwel even los om daarna ook met het getij weg te
vegen. 'Sous verre' is dan het bluesdriven dingetje waar ik het in
den beginne over had, alleen Sanne en Seppe aan de start tot omtrent
halverwege de bas en drums ook invallen, vind ik mooi ! Het is
daarna met 'Arbre' dat de cirkel rond is en de terugtrekkende zee de
rimpels dicht slibt. Waarom ik deze droevige liedjes dan wel zo mooi
vind ? Omwille van de schoonheid van het geheel, de zuiverheid, de
subtiele muzikale invulling, het met grote, onschuldige(want
jeugdige) ogen vragend rondkijken, omwille van de herfst, omwille
van de taal, ...Alleen spijtig dus van die vergeten teksten...
Winus
|