Steven Kamperman's Horizon Trio : 'Catch If You Can' |
|||
'Catch if you can' van de Nederlandse Steven Kamperman is een
eigentijdse mixture van wereldse ritmes, natuurlijke gevoelens,
verwevenheid van Oost en West, flirt met jazz, rock en wereldmuziek,
is melodisch met ruimte voor korte improvisaties en jawel, kan mij
danig bekoren. Dat rockende vind je dan wel vooral terug in de
titeltrack die barst van energie met vocals die woordenloos blijven
en waar de gitaar het rockgehalte bepaalt. 'Blended in the same Sky'
, track 8, is er ook zo één die meteen met een rockriff start en
waarbij de gitaar het ritme aangeeft en soms zelfs wild wordt daar
waar de basklarinet eerder voor mooie interventies tekent. De songs
bewegen zich nogal afwisselend door verschillende tempo's waarvan de
ritmische mij het meest behagen. Zo is 'Deli' onstuimig van aard,
heeft een 'sexdrift' die werkt naar een hoogtepunt, weer ingehouden
wordt en dan herneemt tot de extase. In eenzelfde aard kan je ook
'Uh' benoemen, passioneel, stoterig en dat houdt het daarom ook maar
2'44' uit, denk ik dan. Ook de 'aftiteling', laatste nummer 'Roket'
ofte 'Rocket' zoekt weer stoterig zijn weg , al is dat dan meer
vertellend waarbij eerst de gitaar en daarna de basklarinet het
woord mag voeren alvorens samen, in trio, te besluiten. Je denkt
heel dikwijls bij het luisteren aan dansen daarbij en dat kan ook
wel es 'geanimeerd', tekenfilmgewijs zoals bij 'Yazz Bitti' waar de
lekkere vocals van Sanem Kalfa in duel gaan of uitnodigen tot
conversatie met de andere twee , instrumentele, artiesten. Heel
dikwijls dus zoals nu nodigen de nummers inderdaad daarbij uit tot
dansen, al denk je daarbij wel vooral aan gesluierd en
georchestreerd, geleid door een choreograaf. Dat zulks ook weemoedig
en triest kan, dat beaamt 'Penguence' , een wat triest verhaal
volgens de klaagzang van Sanem Kalfa en onderstreept door het
vioolspel van George Dumitriu. Poëtischer kan het echter ook zoals
in 'Ipekyolu' of 'Deli' dat zich zwiermatig in gang zet en zich
tussentijds mooi walsgezind ontwikkelt. Flarden jazz kom je ook
tegen en dan vooral in 'Oh Where to eat in Istanbul?' alwaar gitaar
en basklarinet het thema herhalen en Sanem woordeloos scatmatig
volgt. Voldoende afwisseling dus om te blijven boeien in een verhaal
dat verschillende culturen en stijlen omarmt. Alle composities zijn
van de hand van saxofonist/klarinettist Steven Kamperman en eveneens
vermeldenswaard zijn de poëtische teksten van de hand van de jonge
Turkse Orhan Günes uit Amsterdam. Aardig daarbij is dat die teksten
tweetalig (Turks én Engels) werden opgenomen in het bijgesloten CD
booklet. Voor de liefhebber van wereldmuziek en andere,avontuurlijke
muziekjes, deze aardige 'WorldJazz' plaat !
Winus
|
|||