|
|
|
Ab Baars, tenorsaxofoon, klarinet, shakuhachi- Wilbert De Joode bass
- Martin Van Duynhoven, drums - Fay Victor - stem - Vincent Chancey
Franse hoorn - Anneke Brassinga (leest)
'Invisible blow' is een term uit de bokswereld. Daar staat het voor
een uithaal van de ene bokser die de andere niet had zien aankomen.
Dit muzikaal project uit 2012 trok de term de ruimere levenssfeer in
en zo stond het voor zware tegenslagen die mensen niet zien
aankomen. Daarbij putten de muzikanten inspiratie uit het werk van
andere artiesten : schrijvers, muzikanten en... Muhammad Ali.
Op deze cd weerklinkt dan ook heel wat onrust, maar gebeuren net zo
goed veel mooie dingen. Van bij het begin, met 'Small Prayer', roept
de groep een dramatische sfeer op. Bij die sfeerschepping kan je
door het arrangement denken aan Charlie Mingus en door de vocalen
van Fay Victor aan 'The Last Poets'. De spanning en de schreeuwen
monden uit in een gespannen rust. Waarop met 'Consolatio' een beetje
wijsbegeerte voor dummies lijkt te volgen als vragen worden
opgegooid als "Where is there?", maar ook het universele thema van
de dood wordt aangedragen: "Why fear the end?". Het nummer wordt een
leuk, speels stukje. Het volgende klinkt dan weer ernstiger
gespannen. Na een schurend stukje strijkwerk op contrabas komen de
blazers aanzetten en leest Anneke Brassinga een Nederlandse
vertaling van 'Interotte Speranze' van Claudio Monteverdi. Een
instrumentaal nummer een Nederlandse titel geven is één ding, met
een Nederlandstalige tekst wegkomen in een vnl. Engelstalige context
is weer wat anders. Maar dit komt over. Neemt de zangeres uit
Brooklyn het leeuwendeel van de vocalen voor haar rekening, Anneke
Brassinga duikt nog een keer op in 'Ontbreken'. En weer komt dat
Nederlands sterk tot zijn recht. Tussen verhalen van dramatiek,
uithalen van verontwaardiging en vrolijke zang. Begeleid door het Ab
Baars Trio dat intussen bijna 25 jaar opnamen uitbrengt en Vincent
Chancey, de andere gast uit New York in dit gezelschap. En die man
hebt u vast al eerder gehoord. Nadat hij aan de slag ging bij het
Sun Ra Arkestra speelde hij Franse hoorn bij o.a. Lester Bowie,
Cassandra Wilson, Elvis Costello, Dave Douglas... Hij zorgt ook in
dit ensemble, als blazer naast de bijzondere Ab Baars, voor
uitmuntende bijdragen.
Het samenspel van blazers, ritmesectie en vocalen is op deze
registratie van live opnames in het Amsterdamse Bimhuis aldoor
indrukwekkend. Zowel in drukke als in rustige stukken is de timing
en de toon van de verschillende muzikanten er één van geweldige
klasse. Onweerstaanbaar, zeg maar. Op het eind lijkt het wel bijna
of ze op waren en de magie was, maar neen, volgt nog een plagerig
'The Mummy'. Zo noemde Muhammad Ali zwaargewicht George Foreman die
hij zonder te dansen K.O. sloeg en het is het zich vastbesloten
vrolijk makend sluitstuk van een krachtige show. Zalig diegenen die
het live hebben aanschouwd. Hier is een cd die je gehoord moet
hebben.
Danny De Bock
|