|
|
|
Erik Vermeulen, piano; Manolo Cabras, contrabas; Marek Patrman,
drums
Vorig jaar verscheen bij het Gentse label el NEGOCITO het recente
samenwerkingsverband tussen Erik Vermeulen en Seppe Gebeurs op cd.
'Antiduo' wekte sterk de indruk dat de fijne pianist een extra
impuls in zijn carrière had gevonden. Dit jaar kwam van het duo Ben
Sluis en Erik Vermeulen 'Decades' uit op het Brugse label De WERF.
Die cd illustreert hoe deze twee al jaren als meesters prachtige
muziek neerzetten. Nu komt el NEGOCITO met 'Asterisk' aanzetten van
nog een andere formule, het Erik Vermeulen Trio. Daarin werkt hij
intussen ook al meer dan vijf jaar samen met bassist Manolo Cabras
en al meer dan tien jaar met Marek Patrman.
Op de lichtblauwe hoes van 'Asterisk' kruisen drie dunne zwarte
lijnen elkaar. Sterachtig, in overeenstemming met de betekenis van
het Griekse woord, maar niet zo symmetrisch als in het typografisch
symbool. Dit typeert ook het spel van het trio.
Met de eerste drie nummers krijgt de luisteraar meteen een idee
welke richtingen 'Asterisk' uitgaat. Opener 'Illegal Beauty' is een
delicaat, rustig stukje met enkel piano en contrabas dat zich
schoorvoetend toont en snel weer verdwijnt. Met 'Subdominance' neemt
het trio meer de tijd en gaat het de lyrische kant uit. 'Pyrexed'
slaat de weg in van nerveuzere, vrije muziek, waarin het al eens mag
rommelen.
Wat de hele cd kenmerkt, is dat de muzikanten zich niet laten
betrappen op een noot of een klank te veel. Zowel gevoeligere
stukjes als meer zenuwachtige zijn te omschrijven als schetsen of
als uitgepuurde poëzie. In 'Onaf' blinkt Erik Vermeulen uit als een
smaakvol pianist die bij de groten der aarde hoort en toch opteert
het trio dat hier klinkt als wereldtop voor een bijna abrupt
ophouden. Hier lijkt de zin voor lyriek en schoonheid de idee te
onderschrijven dat mooie liedjes niet lang duren. Schittering is
daarnaast ook te vinden in wat op het eerste gehoor een grillige
schets was, zoals bij 'Asterisks'. Bij het onrustige 'Masque' is het
verleidelijk om te denken dat we in het atelier zijn van Ensor
terwijl die begeesterd met verf en penseel in de weer is. Maar net
zo goed kan het Erik Vermeulen Trio zich druk aan het maken zijn
over mensen die een masker dragen.
Zowel in de afzonderlijke stukjes als in de opbouw van de cd
ontwikkelt dit trio met een eigenzinnige, gevoelige dynamiek een
aparte intensiteit. Het spanningsveld tussen rust en onrust en de
afwisseling daartussen krijgen een zuinige, maar weloverwogen
verklanking. In het uitgepuurde en weloverdachte spel op 'Asterisks'
vind je zowel koele rationaliteit als grote tederheid. Naast de
heldere piano klinkt de bas van Manolo Cabras vooral donker, maar
soms ook heel warm - warmte gloeit sterk in de laatste nummers op de
cd. Drummer Marek Patrman speelt opvallend economisch en efficiënt.
Zo weet hij bijv. met cymbalen de schittering van een prachtige
sterrenhemel weer te geven in Nocturne 2 terwijl Erik Vermeulen aan
de toetsen dromerig, peinzend de nacht in tuurt.
'Asterisk' fascineert van bij de eerste beluistering en wint bij
elke luisterbeurt aan overtuigingskracht.
Danny De Bock
|