|
|
|
Josh Stinton, baritone saxophone; Kirk Knuffke, cornet; Adam
Hopkins, bass; Tomas Fujiwara, drums
Josh Stinton was zelf opgewonden en trots dat deze 2-cd ging
uitkomen. Ideal Bread speelt intussen al een jaar of 8 muziek van
Steve Lacy en liet eerder al 2 cd’s op de wereld los. Met deze
dubbelaar gaat het de overtreffende trap op.
Zoals de titel aangeeft, bevat deze 2-cd enkel materiaal van Steve
Lacy. Meer bepaald van de 3-cd-box 'Scratching The Seventies', de
cd-heruitgave van 5 platen van Steve Lacy. Composities waar Josh
Stinton samen met zijn vrienden meer dan een nieuwe draai heeft
gegeven. Stinton heeft ze herschreven, met Ideal Bread herspeeld,
verder herwerkt en te boek gesteld. Daarna heeft hij geld bijeen
gezocht en zijn ze er de opnamestudio mee ingetrokken.
Het resultaat van jaren toegewijd hard werken en nieuwe invalshoeken
zoeken met schitterende muzikanten mondt nu uit in een fascinerende
verzameling songs. Er zijn er bij die klinken als sobere schetsen
met bedachtzame bewegingen, waarvan sommige uitgroeien tot licht
chaotische tekeningen (bvb. 'The Spell'). Andere dollen speels met
opgewekte, springerige melodieën met ietwat vreemde opstootjes;
Ideal Bread klinkt dan als een onwaarschijnlijke marching band (bvb.
'The Owl' en 'The Uh Uh Uh'). Enkele keren lijkt het of de groep bij
jou thuis naar binnen is gekomen en zich over enkele kamers heeft
verspreid om te trakteren op een portie improvisatie
('Cryptosphere(s)'). Dan weer uit de groep zich als fervente
liefhebbers van stevige rock (bvb. 'The Oil'), misschien zijn zij
ook zware fans van heavy freejazz en 'The Thing'. De invloeden die
worden verwerkt reiken in vele richtingen, tot omgevingsgeluiden
toe.
Terwijl deze dubbelaar enorm oog heeft voor variatie, straalt
'Beating The Teens' ook een opmerkelijke samenhang uit. Dat ligt
wellicht niet alleen aan het materiaal, daar is ook de groepscohesie
vast niet vreemd aan. De blazers Josh Stinton en Kirk Knuffke zitten
duidelijk op dezelfde golflengte als de ritmesectie met Adam Hopkins
en Tomas Fujiwara. De drummer kan referenties voorleggen als Mary
Halvorson, Matt Mitchel, Taylor Ho Bynum, Matana Roberts; de
kornetspeler o.a. Andrew D’Angelo, Matt Wilson, Mark Helias. Voor de
liefhebber van trompet is Knuffke trouwens een must hear. Of het nu
melodieus is of met onotrthodoxe klanken, hij speelt vreselijk
meeslepend. Stinton op baritonsax spreidt ook onwaarschijnlijk veel
emotie en techniek uit. Een enkele keer doet hij denken aan Colin
Stetson, maar vooral klinkt hij als een originele stem.
Danny De Bock
|