Wie Evan Parker live wilde horen kon hem zaterdag 24 januari 2015 bezig
zien en horen in het Zuiderspershuis in Antwerpen. Daar bracht hij een
set met Steve Noble en John Edwards.
Een van de recente live-opnamen waarop Evan Parker meespeelt, is 'World
of Objects', opgenomen in The Stone in New York. Hier krijg je drie
muzikanten te horen die zich gedragen als pioniers en grenzen aftasten
en verleggen. Parker neemt al enkele decennia een geëerde status in van
grensverleggend saxofoonspeler. Sinds enkele jaren worden ook Cymerman
en Wooley hoog aangeschreven om hun zoektochten naar nieuwe
mogelijkheden om het vocabularium voor klarinet en trompet uit te
breiden. Met zijn drieën gaan ze behoorlijk ver, in twee lange stukken
van rond de 20 minuten (27'40" en 16'11") en een kort afsluitend coda
(5'31").
Cymerman en Wooley mogen we situeren in zones waar ook Peter Evans en
Sam Pluta zich ophouden. Zij houden er van om uit hun instrumenten
onwaarschijnlijke klanken te halen en daarbovenop via elektronica
klanken en patronen te herscheppen. In deze omgeving gedijt Evan Parker
probleemloos. Wooley en Parker hoor je hier met de inspiratie van het
moment hun pure ding doen, terwijl Cymerman zowel de organische als
elektronische toer opgaat. Zonder wild om zich heen te schoppen creëren
de drie een meeslepend geheel dat zich heel geleidelijk ontwikkelt.
Daarin willen zich wel eens wilde bewegingen manifesteren, omwille van
opwinding in de dialoog bijv. Maar vooral klinkt hier geconcentreerde,
meestal rustige voortgang van een verhaal.
Klarinet, sax en trompet komen naar voor met heerlijke noten. Het is
zeker niet zo dat de blaasinstrumenten hier nooit herkenbaar klinken;
deze muzikanten kunnen sterk voor de dag komen als klarinettist,
saxofonist en trompettist. De uitbreiding van hun taal staat ten dienste
van een merkwaardige en vernieuwende vertelstijl. Cymerman voert daarbij
soms als sluipend gif, elders als een frontale noise-aanslag
verontrustende gebeurtenissen aan, waarop Parker en Wooley met grote
souplesse reageren. Het resultaat is een vrij donkere, coherente
vertelling, waarin soms verrassingen oplichten of aanzwellen. Vrij van
goedkoop sentiment, gratuit geweld of inhoudsloos spektakel voltrekt
zich een betoverende voorstelling.
|