|
|
|
Jeremiah Cymerman -Solo, klarinet & elektronica
Jeremiah Cymerman is klarinettist, componist en geluidstechnicus.
Hij is een dertiger die nu al een aantal jaren op golven zit van
indrukwekkende creativiteit. In 2008 en 2011 verschenen bvb. albums
van hem op het Tzadik Records label van John Zorn. In 2013 bracht
hij op zijn eigen 5049 Records label 'Sky Burial' uit waarop hij
geflankeerd is door klarinettist Matt Bauder en trompettisten Peter
Evans en Nate Wooley. Voor wie into vrije improvisatie is, kan hij
geen onbekende naam meer zijn.
Ongeveer tegelijkertijd verschijnen nu van hem twee cd's. 'Pale
Horse' met cellist Christopher Hoffman en drummer Brian Chase en
'Real Scars', een solo-cd. De solo-cd komt hij voorstellen in België
in de Singer in Rijkevorsel en in Le Vecteur in Charleroi.
Wij mochten 'Real Scars' al voor de release beluisteren, dus
spitsten we de oren. We hadden in 2013 meermaals het donkere 'Sky
Burial' opgelegd en waren daar soms niet goed van geweest. Wat de
heren klarinettisten en trompettisten op die cd aan klanken en
geluidsgolven hadden geproduceerd, grensde immers aan het
ongelooflijke. Met en zonder elektronica hadden zij indringende en
meeslepende, afgewerkte stukken opgenomen die deden denken aan een
soundtrack voor het grensgebied tussen leven en dood. Met klanken
die o.a. luchtstromen en andere natuurelementen leken te verbeelden
werden we meegevoerd langs rustgevende en onrustwekkende, soms zelfs
angstaanjagende passages. We waanden ons tussen aardse landschappen
en bovenaardse sferen.
Met de drie titels op 'Real Scars' lijkt Cymerman ons tot op zekere
hoogte in het verlengde van die sferen mee te nemen. 'Old Wounds' en
'Deep Cuts' komen over als bezinningen over pijn en lijden. Over
oude wonden die aanleiding blijven geven tot zure oprispingen en
acute pijnopstoten die langzaam weer wegebben. Het derde stuk,
'Family of Origin', krijgt iets van een zoekend filosoferen waar de
oplossingen voor vragen lijken te ontsnappen. Telkens weer komen we
in schemerzones terecht waar concrete en vage, moeilijk te
identificeren elementen elkaar aanvullen.
Ook op zijn eentje weet Cymerman overtuigend te vertellen met alleen
zijn eigen verhalen, zijn klarinet plus elektronica. Soms herken je
duidelijk de klarinet, soms hoor je heel goed waar de elektronica
aan het werk is, maar andere keren is het verre van duidelijk of hij
puur dan wel bewerkt klinkt. Cymerman tast op erg fascinerende
manieren grenzen af; de grenzen van zijn instrument, de
mogelijkheden van elektronica en tegelijk de grenzen van manieren om
meeslepend te vertellen. Hier doet hij dat met drie stukken en een
totale duur van een half uur.
In vergelijking met 'Sky Burial' is 'Real Scars' iets toegankelijker
en beter verteerbaar. Hoewel een duistere tovenaar is Cymerman solo
niet zo overweldigend zwaar en dus ook een aanrader voor wie het
gebied van de vrije improvisatie aan het verkennen is. Voor de grote
liefhebbers is aanwezig zijn in De Singer 24 januari of in Le
Vecteur de 25ste wellicht een must !
Danny De Bock
|