|
|
|
Kaja Draksler - Piano
Kaja Draksler groeide op en kreeg haar eerste muzikale opleiding in
Slovenië. In New York volgde zij les bij Vijay Iyer en Jason Moran.
Zij verblijft nu al enkele jaren in Amsterdam waar zij klassieke
compositie ging studeren.
Zoals vele muzikanten heeft zij verschillende projecten. Eén daarvan
is vrije improvisatie in duo met Matiss Cudars, een jonge gitarist
die soms in België opduikt in groepen met bassist Lennart Heyndels,
bvb. How Town. Eind maart trad Draksler nog op in La Resistenza in
Gent samen met drummer Onno Govaert (van Cactus Truck). Je vindt
haar dus in kringen die zich vrij bewegen.
De kans om deze solo-cd te maken dankt Kaja Draksler aan het
Ljublana Jazz Festival in haar land van afkomst en met 'The Lives Of
Many Others' gooit de jonge pianiste hoge ogen. In haar stukken
trekt zij zich niets aan van afbakeningen als hedendaags klassiek en
jazz. Liefhebbers van vrije muziek heeft zij van bij de openings- en
titeltrack op de hand met een flink stuk piano bespelen als een
percussie-instrument. Halverwege dat nummer gaat ze over in een
speelse fijngevoeligheid die zowel naar klassieke muziek als naar
jazz verwijst. In het verdere verloop van de cd passen vaak
adjectieven als delicaat en teder, vloeiend en zangerig, maar Kaja
Draksler schotelt de luisteraar ook stevige tot zware kost voor met
schokkende en hamerende bewegingen.
Net zo min als de pianiste wakker ligt van de vraag of ze jazz of
klassiek speelt, maakt ze zich zorgen om de volumeknop van de
luisteraar thuis. Soms speelt zij heel traag en zacht, soms heel
luid en snel en daartussen ligt een wereld van mogelijkheden. In
haar aanpak doet ze denken aan de fysicus in Vijay Iyer die zowel
geďnteresseerd is in wat de trillingen van de muziek teweegbrengen
als in de schoonheid van opeenvolgende of samengespeelde noten.
Alnaargelang je eigen voorkeuren kan je haar spel met dat van grote
pianisten associëren, soms ook volgens je eigen stemming. Afsluiter
‘Delicious Irony’ illustreert dat misschien nog het beste. Denk je
aan Bill Evans, aan Monk, aan nog oudere jazz of toch meer richting
avantgarde in de klassieke muziek? Doe de test. Misschien vind je
het wel bovenal en zonder meer heel fijne muziek.
Danny De Bock
|