|
|
|
Jan Daelman, fluit; Thijs Troch, piano
Als je de verpakking openvouwt om de cd er uit te halen, kijk je
naar prachtig artwork van Seppe Van den Berghe. Als je de cd begint
te beluisteren, ontvouwt zich een sprookjesachtige klankwereld.
Zoals in sprookjes hoor je ongelooflijke en soms griezelige dingen.
Hier en daar vind je de mooiste schittering, al voert de muziek ons
toch langs vreemde plaatsen.
De 18 korte nummers die in iets meer dan een half uur
voorbijtrekken, vormen samen geen duidelijk verhaal, maar wel een
coherente cd. Hoe licht of donker dat half uur overkomt, schijnt
zich deels te laten bepalen door het volume waarop je de muziek
afspeelt. Op een zacht volume kunnen de korte stukjes poëtisch en
fris overkomen, luider wint de poëzie aan intensiteit en wordt menig
muziekstukje scherper of zelfs dreigender.
Jan Daelman en Thijs Troch wonnen in Gent de Prijs Jong Jazztalent
2014. Bij monde van Simon Korteweg wees de jury er op dat Louis
Armstrong kort na het ontstaan van de jazz heeft bewezen dat duetten
tot adembenemende muziek kan leiden. In Keenroh vermoedde de jury
het talent en het doorzettingsvermogen om deze manier van muziek
maken een spannende en eigentijdse invulling te geven. Zo vrijelijk
als Jan Daelman en Thijs Troch noten en klanken uit respectievelijk
fluit en piano halen, zijn spannend en eigentijds zeker gepaste
adjectieven. Ze zijn ook toepasselijk voor de kleinoden die zij
ermee opbouwen. Daarin kunnen Oosterse invloeden voorkomen en
affiniteit met hedendaags klassiek. Mij herinneren ze ook aan de
duo-cd 'Yokohama' van Aki Takase en Louis Sclavis, maar dat is weer
een ander verhaal.
Hoe Daelman en Troch een eigen wereld scheppen maakt heel
nieuwsgierig naar het verloop van een concert van Keenroh en hoe dit
duo verder zal ontwikkelen.
Danny De Bock
|