|
|
|
Drums, Loops, Percussion – Tony Bianco
Executive-Producer – Leonardo Pavkovic
Guitar, Guitar Synthesizer [Roland GR09], Electronics – Michel
Delville
Moon June Records is een label uit NYC, opgericht in 2001, dat het
midden houdt tussen jazz en progressieve rock. Liefhebbers van
speciale gitaargeluiden of grooves komen met deze cd aan hun
trekken.
Het Machine Mass duo is toe aan hun tweede cd met nu als derde man
Dave Liebman i.p.v. Jodi Grognard.
De Belgische gitarist Michel Delville uit Luik kennen we van de
groep ‘Wrong Object’ en ‘Doubt’. Zijn held is Terje Rypdal van
Noorwegen. Michel gebruikt regelmatig de Roland GR-09 gitaar
synthesizer en ander elektronisch vernuft tot een eigen sound. De
hoofdzaak blijft echter het echt goede gitaarwerk.
De Amerikaanse drummer Tony Bianco vertoeft al van in de jaren ’90
in Europa. Zijn stijl is wat eclectisch met een mix van free en
straight jazz. Hij houdt erg van het roffelen en de complete drumset
bespelen als een octopus. Dat geeft een voortstuwende vibe. Hij
gebruikt met mate loops of percussie.
Dave Liebman voorstellen is haast niet meer nodig (was o.a. een
sideman bij Miles Davis.) Liebman is hier in zijn element en speelt
vooral sax (tenor en sopraan) en ook blokfluit. Het klikt goed
tussen die twee. De 9 stukken op deze cd zijn echter niet voor
doetjes of voor beginnende jazz liefhebbers. Ze brengen een
eigenzinnige versie van Joe Zawinul’s ‘in a silent way’ met sitar
klanken en Liebman op blokfluit.
Op één nummer ‘The secret place’ zingt Sara Tewelde. Het is een
zacht stuk dat de strakke ritmes breekt. Voor de rest horen we eigen
nummers van ieder apart, in duo of in trio.
Een pluim voor deze drie muzikanten want dit is ingeblikt op slechts
één namiddag. Het is haast een live optreden met goede communicatie
over en weer. Ze weten als de beste daarbij om te gaan met hun
instrumenten maar ook met het intelligent gebruik van elektronische
hulpmiddelen. Zo creëren ze een sound die van meer lijkt te komen
dan van drie personen.
Volgens de uitgebreide uitleg van de plaatteksten van recensent John
Kelman (All about jazz) doet de plaat hem denken aan Miles uit 1972
‘on the corner’ en volgens mij ook wat uit ‘Bitches brew’. Het is
een plaat die groeit door herhaaldelijk te beluisteren, niet in één
keer maar best in stukjes. Delville vindt de plaat ‘Inti’ zelf het
beste dat ie tot nu toe maakte.
Michel Proesmans
- Winus
|