|
|
|
Nate Wooley, trompet; Matt Bauder, tenorsaxofoon; Kris Davis, piano;
Jason Ajemian, contrabas; Tomas Fujiwara, drums
Nightshades is de tweede cd van Day In Pictures, het kwintet van
Matt Bauder. Hem en zijn band voorstellen kan verkeerdelijk de
indruk wekken dat de nieuwe cd er louter één is voor de liefhebbers
van avant garde jazz. Misschien is het dan goed te weten dat Matt
Bauder ook met de populaire rockband Arcade Fire mee op tournee
gaat?
De tenorist en klarinettist studeerde o.m. bij Anthony Braxton en
speelde o.a. met Taylor Ho Bynum en Rob Mazurek. In Day In Pictures
groep zit nu Kris Davis aan de piano, zij vervangt Angelica Sanchez.
Kris Davis heeft een eigen trio met John Hebert en Tom Rainey, zij
speelt in verschillende groepen met Ingrid Laubrock. Nate Wooley
heeft ook een eigen kwintet en zit mee in B.O.A.T. van Teun
Verbruggen. Hij behoort tot de meest vooruitstrevende en
gewaardeerde trompetspelers van vandaag. Tomas Fujiwara is een
veelgevraagd drummer in New York. Hij drumt bijv. in bands met Mary
Halvorson of Taylor Ho Bynum en bij Ideal Bread dat uitsluitend
muziek van Steve Lacy brengt. Bassist Jason Ajemian speelde o.a. al
met Ken Vandermark en Rob Mazurek.
Op de cd 'Nightshades' horen we muzikanten die met hoorbaar plezier
in tradities duiken. 'Octavia Minor' leunt aan bij exotica jazz,
maar de lekkere saxpartijen bij de wat cartooneske jazz blijven niet
in het oubollige hangen. Het nummer bevat ook een heel moderne
pianosolo die begeleid met opvallend fris drumwerk nog zo spitant
gaat klinken. Met 'Weekly Resolution' gaat het levendig een 60ies
Blue Note-kant uit, met een trompetsolo die pruttelend, sputterend,
spuwend toch iets verder duwt dan pakweg Lee Morgan deed. Een fijne
ballad komt als derde nummer, al kondigt 'Starr Wykoff' zich niet
meteen zo aan. Bauder klinkt bijna drie minuten alsof hij dringend
iets komt vertellen, kalmeert en opgewonden zijn monoloog verder
zet. Om dan met de rest van de band tot een sierlijke, trage ballad
over te gaan - één van heerlijke klasse.
Die overgang naar tijdloze schoonheid blijkt een scharnierpunt op de
cd, daarna komt het meer moderne werk. 'Rule of Thirds' en 'August
and Counting' zijn uitnodigingen om in vrije improvisatie mee te
gaan en de vruchten te plukken van de ervaring die de muzikanten
daarin hebben opgedaan. Na een strakke intro die als thema zal
dienen, valt in 'Rule of Thirds' de ruimte open en plonzen Bauder,
Fujiwara en Ajemian het sop in. Op hun vrij stukje volgt het thema,
waarna Davis en daarna Wooley hun gang gaan. De pianiste bouwt een
verrassende fontein en de trompettist laat horen hoe ongewone
klanken aanboren een deel van vakmanschap kan zijn. Met zuigende,
kussende en blazende geluiden sculptureert hij krachtige vormen.
'August and Counting' gaat verder op dat elan en verweeft grillige
kronkels met schone bogen. Hier komen fijngevoeligheid en onrust
samen in passages waar de tederheid de bovenhand haalt en toch weer
de scherpte van de nervositeit opduikt.
Het afsluitende 'Nightshades' keert terug naar jazztraditie. Hier
krijgt de contrabas een prominente rol terwijl de muziek teruggaat
op vrolijke, marsachtige straatparades. De trompet hervindt haar
gangbare klanken en de blazers blijven weer dichter bij oude
conventies. Een speelse bassolo noopt tot huppelend dansen.
Geleidelijk trekt de band verder en horen wij de muziek minder luid
(fade out).
Met zes nummers waarvan maar eentje onder de negen minuten heeft
Matt Bauder met Day In Pictures een prachtig album afgeleverd.
Danny De Bock
|