Naked Wolf : 'Naked Wolf' |
|||
Geen plezierige muziekjes , deze 'Naked Wolf' , eerder geluiden die
je zou plaatsen achter het 'Ijzeren Gordijn' of 'de muur' van weleer
(en die daar best mochten gebleven zijn ook?...) Getransformeerd
naar de hoogtechnologische wereld van vandaag blijkt dit een
platwalsend leger met een enorme machinale overmacht, gevaarlijk en
onmeedogend zodat ik al meteen van bij het eerste nummer 'Umpteenth
Funeral March' denk...nee, het uitkrijs :'Genade, ik geef me over !
Zelfs met de poëtisch klinkende lyrics van Felicity Provan gaat het
iets minder hard maar evengoed wél vlijmscherp in de bocht tot ook
het tekstblad van 'Don't Quiver' er uitgerukt wordt. Soms, zoals in
'Kera Cahol' lijkt het er op dat we wat meer melodie krijgen en
volgt een wat dramatisch stemmenkoor, aangesterkt door strijdlustige
instrumenten, de Kazakken zijn onderweg ! ...al met al toch een
beklijvend nummer. Want 'Metals in Water' begint dan weer aan
industriëel gehouw waarbij de lopende band aan het slippen gaat en
het gefabriceerde daarbij stoterig verder of van de band loopt. Een
arbeiderskoor zorgt daarbij voor de 'arbeidsvreugde' waarna het
gehouw herneemt. Soms zware electronicalijnen zijn het tegen een
ritmisch hernemend tempo zoals in 'Pockets' of 'laat ons effe wat
blazen?...uitfreaken? ...'brock 'n troll' , gelijk in 'TripTrap' ?
...heavy noise waarbij bariton tegen trompet in de ring gaat en voor
de rest is dit genadeloos (en vreugdeloos) headbangen, niet voor mij
dus...'Cosmos Soda' schept mogelijks nog meer chaos met geluiden die
inspireren tot horrortekenfilm, niks voor jonge kinderen en laat op
de avond zou ik vrezen voor m'n eigen slaap ook... een bang verhaal
dus, deze 'Naked Wolf' waar in de afsluiter 'The Wolf and his Coat'
trollen hun kettingen spannen voor een luguber avondtafereel. Een
minder goddelijke apotheose dus waar toch ook enig tegengewicht zit
in 'speelse' pianobewegingen en 'frivole' trompet waarna alles heel
gepast zowat dood valt....
Winus
|
|||