|
|
|
Peter Evans, trompet en piccolo trompet; Sam Pluta, live
elektronica; Ron Stabinsky, piano en geprepareerde piano; Tom
Blancarte, bas; Jim Black, drums en percussie
Sinds de klassiek geschoolde trompetspeler Peter Evans als
thuisbasis New York heeft, is hij in de voorste gelederen te vinden
van de improvisatie. Niet dat hij zich daartoe beperkt, maar hij
werkte bijv. al samen met saxofonist Evan Parker, trompettist Nate
Wooley, bassist John Hebert en celliste Okkyung Lee. Hij is ook vast
lid van Mostly Other People Do The Killing. Het Jerome Foundation's
Emerging Artist Program bedacht Peter Evans met de opdracht voor
enkele composities.
'Destination: Void' is de opvolger van 'Ghosts' dat in 2011 hoge
ogen gooide. Daarop vertrok het kwintet soms van standards. Op de
nieuwe cd lijkt dat niet het geval te zijn. 'Destination: Void'
wijst schijnbaar veel meer richting filmmuziek. De verleiding is
zelfs groot om deze cd-bespreking bondig te houden als een
filmrecensie en zeker niets teveel te verklappen. De uitdaging om u
nieuwsgierig te maken naar de intrigerende kwaliteiten van deze
muziek is evenwel groter.
De cd bestaat uit vier lange stukken, a.h.w. vier hoofdstukken.
Opener 'Twelve (for Evan Parker)' zou kunnen passen bij een
multimediaspektakel, het vraagt bijna om beelden en kleuren. In de
eerste twee minuten horen we vooral Evans wiens snelle, beweeglijke
trompetspel elektronisch wordt bijgekleurd. In minder dan twee
minuten heeft hij zich een motiefje gekozen en de volgende 10
minuten speelt hij weinig meer dan bijna machinaal dezelfde
opeenvolging van vijf noten. Dan zijn het de andere muzikanten die
zorgen voor de beweeglijkheid en ideeën in het lange stuk. Het heeft
iets als bandwerk in een wereld in een rat race, waar het bandwerk
doorgaat als veel activiteiten stilvallen.
'For Gary Rydstrom and Ben Burtt' gaat dan helemaal richting cinema.
Rydstrom en Burtt zijn sound designers die hebben meegewerkt aan
films als Backdraft, Finding Nemo, Star Wars, E.T. en dit nummer
pakt direct uit met dramatische kracht. Met drumslagen,
trompetuithalen en elektronische klanken komen we in een
sciencefiction-omgeving terecht vol onheilspellende electronic data
processing. Je zou kunnen gaan denken dat deze cd uitnodigt om in te
gaan op relaties als individu en samenleving, muzikant en
instrument, mens en machine of menselijk denken en artificiële
intelligentie.
'Make It So' is een traag stuk dat rustig de lijn van de filmmuziek
verder doortrekt. Het trekt ook rustig een andere lijn door, nl. dat
de muzikanten vaak met weinig variatie hun instrument met maximaal
effect inzetten. Daarbij gaan zij geregeld voorbij de klassieke
grenzen van hun instrument, waar dan de live elektronische bewerking
soms nog bijkomt en de schemerzone uitbreidt. De rust van 'Make It
So' blijkt de stilte voor de storm. 'Destination: Void' is behalve
scienfiction ook een zinderende thriller.
'Tresillo' sleurt de luisteraar in het laatste, superspannende half
uur mee naar de finale en de afwikkeling. Het is goed voor een
rotvaart die steeds sneller gaat, tot een climax en rust komt, maar
opnieuw gaat de drang naar meer en sneller aan het denderen. Na nog
een climax ontvouwt zich heerlijke schoonheid, die ook weer wordt
verlaten, voor een donker en driest slot. Waarna de stilte hard
aankomt.
Danny De Bock
|