|
|
|
John Taylor, piano; Emile Parisien, sopraansaxofoon; Fabrice Moreau,
drums; Stéphane Kerecki, contrabas; Jeanne Added, zang
De cd 'Nouvelle Vague' is zoals je mag
verwachten een muzikaal project gebaseerd op de Franse stroming die een
frisse wind deed waaien in de Franse cinema en wereldwijd invloed heeft
uitgeoefend. De liefde van Stéphane Kerecki voor de Nouvelle Vague
heeft, zoals hij zelf heeft aangegeven, veel te maken met de
aanwezigheid van jazz in de films. Daarnaast is er de overeenkomst
tussen de cinema waar de regisseurs voor stonden en zijn eigen ideeën
over jazz. Dan denkt hij aan het verkennen van de persoonlijke wereld,
door bijv. Truffaut in 'Les quatre cent coups' en Godard in 'Pierrot le
fou' en 'Une femme est une femme'. Dan denkt hij ook aan het in vraag
stellen van de klassieke opvattingen over schoonheid, de ruimtelijke
deconstructie, het invoegen van irrelevante scènes en het pure plezier
van films maken, vergelijkbaar met het speelplezier van muzikanten. Om
dan de verschillende muziekstijlen van Michel Legrand, Miles Davis,
Martial Solal, Antoine Duhamel, George Delerue e.a. samen te brengen in
een project was er het element van vrijheid dat de verschillende
componisten/muzikanten deelden. Elk van de muzikanten die op deze cd
meespelen, kent Kerecki al langer. Hij kon met het volste vertrouwen met
hen aan de slag. Aan de gekozen thema's werd weinig veranderd, zij
gunden zichzelf de vrijheid om er samen bij te improviseren. En Jeanne
Added mocht zelf kiezen hoe zij aan twee liedjes een nieuwe
interpretatie gaf. Het resultaat is zo geslaagd dat een vervolg, een
'Nouvelle Vague 2' hopelijk niet nodig is opdat een organisator hen voor
een concert naar België haalt. Dit kwartet zou niet misstaan op een
double bill met een groep rond Robin Verheyen en een nadruk op de
sopraansaxofoon. Twee rijzende sterren die graag op sopraansax spelen,
het zou bij momenten aan Wayne Shorter doen denken. Dat doet Emile
Parisien toch een paar keer op deze cd, maar dan ook niet veel meer.
Vooral helpt hij hier mee om de gekozen thema's levendig fris te laten
klinken, elegisch, dramatisch, teder of melancholisch. Levendig en
teder vind ik bijv. openingsnummer 'Charlie et Lena', afkomstig uit de
film 'Tirez sur le pianiste' van Truffaut. Elegisch, dramatisch en
melancholisch is bijv. de 'Suite' die op muziek uit 'Le mépris' van
Godard is gebaseerd. Voor een aantal jazzliefhebbers in ons land is
'Ascenseur pour l'échafaud' wellicht één van de films, zo niet dé film
van de Nouvelle Vague die glorieus de link met jazz legt. Regisseur
Louis Malle had er Miles Davis voor naar Frankrijk laten vliegen en die
improviseerde er samen met Franse en Amerikaanse muzikanten een
soundtrack bij. Op deze cd is er voor gekozen om de generiek in een
nieuw kleedje te steken. 'Générique' krijgt hier een nieuwe uitvoering
waarin het beklemmende karakter geleidelijker en ingewikkelder vorm
krijgt. Dan volgt hun 'Générique' van 'Les quatre cents coups' van
Truffaut duidelijker de grote lijnen van de oorspronkelijke generiek, al
voegen ook daar de pianist en de andere muzikanten er wat aan toe.
Wat mij betreft zijn de gezongen liedjes helemaal oorwurmen die zich in
het geheugen willen nestelen. 'La chanson de Maxence' uit 'Les
demoiselles de Rochefort' kan herinneren aan de versie van Bill Evans
uit 1977 ('You Must Believe In Spring'), maar blijft hier traag. En in
'Jamais je ne t'ai dit que je t'aimerais toujours' dat Anna Karina zong
in 'Pierrot le fou' van Godard doet Jeanne Added mij nog meer verlangen.
Romantiek, tederheid en melancholie passen van alle seizoenen misschien
nog het beste bij de herfst. Voor mijn part is dit nu echt een aanrader.
Elk van de muzikanten komt hier sterk naar voren, op een cd die heel
knap een samenhangend geheel vormt. Stéphane Kerecki levert hier een
visitekaartje af dat doet watertanden om hem met dit kwartet live te
bewonderen.
Danny De Bock
|