De kleine tour die de Zwitsers de bergen afrukte en ze naar die paar
jazztempels in de Lage Landen bracht zit er weer op, al heb je in Maart
nogmaals de kans om ze mee te maken, op 26/03 welbepaald, in het
Jazzstation te Brussel. Wat ze hier achterlieten was de 2e CD van het
vijftal met 7 composities van de leider , de saxofonist Christoph
Irniger, de 'Italian Circus Story' CD die ze hier kwamen voorstellen en,
ongeacht de wat zware indruk dat er soms blijft hangen, mag die d'er
best wezen. Zo komt 'Jake the Snake' dan wel wat dreigend aanrollen maar
die gaat wel statig verder als een zelfbewust krijger, onverschrokken en
aangemoedigd door het 'voetvolk' . Het is allemaal erg sferisch, wordt
doorspekt met gitaarlicks, aangestreken bas (Raffaele Bossard) en
percussiedrumwerk (Michi Stulz) en dan kan het een stotterend verhaal
worden zoals in 'Man Like' dat afgeremd wordt door Stefan Aeby op piano
om dan samen met Christoph te besluiten. Die piano gaat inderdaad ook
wel in mooie lijnen zoals bij het begin van titelstuk ''An Italian
Circus Story' dat zich verder ontwikkelt in sferen op de gitaar die
bijwijlen, door effecten, heel 'elektronisch' wordt. Een erg actieve
ritmesectie zit daarbij voor een monotone saxpartij en naar het midden
van het stuk toe gaat alles wat stilvallen dan...Die sax blijft echter
rustig verder vertellen, sleept om zo te zeggen de boel terug in gang en
het verhaal ontwikkelt zich daarna wat dramatisch, barst in plechtigheid
uiteen en nijgt mij wat te veel naar bombast , toch wordt er aardig
besloten. Niettemin vind ik 'Back in the Game' dan aardiger. Hier wordt
er traag ingezet door de piano die ook na het bijvallen van de sax mooi
mag verder schrijden, weer een beetje plechtig dus maar voor mij één van
de beste nummers op de plaat.
Want 'Entering the Concert Hall' gebeurt weer heel schokkerig, met
dramatische piano-aanslagen, ratata drums, hoekige bewegingen en je
volledige aandacht opeisend. Te vermelden is toch weer dat zeer
sferische gitaarwerk van Dave Gisler, snel en uitermate passend in die
groepssound. Desalniettemin een wat vermoeiend nummer en ook 'Mondays'
schept niet echt rust, heeft wel soms de neiging om in een 'klassiekere'
plooi te vallen maar doet dat niettemin niet. Hier heeft de bas van
Raffaele Bossard het voor het zeggen waarna de song zich langs valleien
laat wegdijen om uit te monden in de wat filmische lyriek van 'Body
Dope' waar het licht na de duisternis schijnt, een herbronnen met een
sprankelende Stefan aan de toetsen en Christoph beaamt, ...een mooie
finale van deze suite is het, een 'Italian Circus Story' die je aandacht
verdient, het weze gezegd !
|