"Soudain, je fus envahi d'une dévotion profonde" heet de eerste track op
de cd en daarmee zijn we vertrokken voor 50 minuten van piano solo,
waarin de pianist ons eerst en vooral meesleept in een diep gevoel van
ontzag. In een levendig, fris en monter spel waarbij je met welgemikte
lage tonen op de adem wordt getrapt, groeit een besef dat hier iets
wordt neergezet dat er staat en bovendien weet te raken. Deze muziek is
niet van het soort dat ongelooflijk ingewikkeld aandoet, maar dat in
vorm en inhoud van een grote uitdrukkingskracht getuigt.
Meermaals is de sfeerschepping op deze cd vrij donker, alsof we
luisteren naar een eenzame ziel in de nacht, een dichterlijk muzikant
die mijmert en vertelt. Daarbij is het fijn turen naar de donkere hoes
van de cd, met de zwarte boom en de witte stipjes van de sterren. Maar
de duistere kant is op deze cd niet overheersend. Soms laat de pianist
zich meevoeren door zijn blues, andere keren door bewondering, levendige
fantasie of herinneringen. Een verlaten kerk zou daarin niet misstaan,
een huis van klassieke muziek evenmin. Er komt ook jazz in voor,
onmiskenbaar, "Comme celle qui nous emporte à l'écoute de Monk". Daarin
lijkt hij jazzicoon Thelonious Monk te citeren, maar het is toch
refereren aan - en hij danst er meesterlijk mee weg. Waarna de pianist
weer de rust verkiest, om in een volgend stuk een uitbarsting van onrust
uit te leven. Wat verder zwaait de piano dan weer een fijngevoelige kant
uit, "Une pièce très courte" en herinnert aan Kate Bush. De notie van
devotie, waarmee de cd aanving, maakt de cirkel rond, na een verwijzing
naar een Litanie voor de Heilige Maagd die naar een haast uitzinnige
climax wordt gevoerd.
De cd 'De Papillons Noirs', die uitkwam in 2015, is het resultaat van
twee opnamedagen in december 2013. Minder kort door de bocht is cd de
vrucht van een carrière die intussen decennia omspant. Zijn liefde voor
jazz en improvisatie gaf Fabian Fiorini vaak vorm in samenwerkingen met
grote Belgische muzikanten als Fabrizio Cassol en Jeroen Van Herzeele.
In zijn traject speelt theater een essentiële rol, denk oa aan Ictus en
Anne Teresa De Keersmaeker of Wim Vandekeybus. Ook klassieke muziek is
belangrijk voor Fiorini, die vorig jaar nog een programma speelde met
muziek van Bach, samen met pianist Stephane Ginsburgh. Recent schreef
Fiorini het verplichte werk voor de Koningin Elisabethwedstrijd 2016
voor piano.
Vanaf 4 mei begint Fabian Fiorini ihkv Jazz Lab Series aan een reeks
voorstellingen in Double Bill met het David Thomaere Trio.
|