Eind jaren '90, 2000 leerde ik Jean-Pierre Froidebises' werk vooral kennen
door de bluesfactor van 'Freezin' to the Bone' en 'Eroticomobile' dat later
volgde. Daaruit bleek al 's mans eclectisme, de voorkeur voor diverse
muziekstijlen, blues, jazz en ballades, chanson. Het was absoluut weer es
wat anders maar ik was er wél een hele tijd weg van ! Ik miste nadien 'Soft
Music for Broken hearts' uit 2008 en daar kwamen nog andere albums achter
ook maar ja, d'er komt zoveel op je af en zo gaat dat dan , je raakt de man
kwijt in de tijd... Enthousiast was ik dan ook toen in de Homerecords
cataloog toevallig mijn oog viel op 'Froidebise Orchestra' dat begin Maart
dit jaar het licht zag. Het was vooral ook de orkestrale omlijsting die mijn
aandacht trok, met kleppers als Rhonny Ventat, Robert Jeanne en Manu Hermia
op saxen, René Stock op bass en Michel Seba op percussie. Zet daarbij wat
violen en voeg daar de absolute eigenzinnigheid van Jean-Pierre bij, samen
met z'n virtuose gitaarspel en warme stem, kopen werd dat dus, die plaat !
Intussen is dat enthousiasme hier erg bekoeld en, me louter baserend op het
mij bekende werk uit die 2 CD's die 'k hier nog van hem liggen heb en wat ik
nu hoor zeg ik het maar best meteen : Voor mij is dit een overbodige plaat
met om te beginnen platte funkpop op track 1 en 2, vrij onbetekenend spul op
spoor 7en 8, aanhoudende troosteloosheid op 10, ' Le Tombeau de Jean-Pierre
Froidebise (dus waarschijnlijk zo bedoeld ook...)', het krankzinnige van
'Les Parasites de l'esprit' tot de oervervelende kutfinale op nummer 12. Toch
vermelden dat er ook enkele nummers beter in het gehoor liggen. 'Mon
repondeur', met die jazzy gitaarlicks en de erg mooie harmonica van Thierry
Crommen, die lust ik wel. 'Le coeur des belles dames' , da's een grootse
waarbij ik de violen écht wel kan hebben, energiek en waarschijnlijk het
beste nummer van deze plaat. JP is trouwens steeds groots op de gitaar! En
ook wat daarop volgt 'Window Woman' is een warme 'schurk me tegen je aan'
slow song, met weer te vermelden die prachtige mondharmonica van Thierry
Crommen, staat dus ook bij de weinige plussen van de plaat. 'Un type comme
moi' herinnert me daarna aan vroeger werk van Froidebise maar schrap hier
liefst de violen bij. 'Freedom Jazz Dance' ? al vele keren betere versies
gehoord van deze sterke song van Eddie Harris...met die stem van J.P. d'er
bij is dit de 'Barry White' version, sorry hoor...Ja , dat is het dus,
grotendeels een teleurstellend album van wat ik nog wel steeds een groot
artiest vind. Als je's mans bio d'er bij pakt val je bijna omver maar dit
album is beter geen referentie, toe te dekken met het deken van de tijd, het
talent van alle meewerkende artiesten én hemzelf ten spijt...
|