Laughing Bastards namen met een bezetting van sax, gitaar en contrabas
al even een voorbeeld aan The Jimmy Giuffre 3 uit de fifties. Een trio
zonder drummer was in de jaren '40 en '50 niet zo ongewoon, maar eerder
iets voor pianisten, vibrafonisten en gitaristen (bijv Nat King Cole,
Red Norvo, Tal Farlow). The Jimmy Giuffre 3 vielen meer op door rustige
muziek die zachtjes grensverleggend was, met blues-based folk jazz die
in 1957 atypisch was. Met 'The Train and the River' scoorden ze een
kleine hit. Laughing Bastards+ nu wijken door de toevoeging van
Lander Gyselinck radicaal af van hun voorbeeld, de bezetting zonder
drummer. Toch halen de Bastards een flink deel van de inspiratie nog
steeds bij The Jimmy Giuffre 3, meest expliciet in het coveren van 4
nummers. Het eerste daarvan op deze cd is 'Time Enough' - meteen ook het
openingsnummer - en dat roffelt de drummer op gang. Zo maakt de groep
meteen een statement, zonder afbreuk te doen aan de fijne aard van de
muziek. Lander Gyselinck vult ritmisch en melodisch heel creatief de
delicate muziek aan, die voorts vrij getrouw wordt gebracht. Dat geldt
ook voor die andere 3 covers, waaronder 'The Train and the River'. Voor
de liefhebber van het oude materiaal klinkt het allemaal heel herkenbaar
en het blijft delicieus; je moet al een purist zijn om het slagwerk weg
te wensen. De Giuffre-composities worden afgewisseld met eigen
materiaal, vooreerst 3 stukken van gitarist Degeyter. Die hebben ook een
folksmaakje, zij het eerder met een latin touch. Het zijn drie meer dan
aardige composities die hier allesbehalve misstaan, al doen ze minder
verslavend aan dan het Giuffre-materiaal. De vierde eigen compositie,
het titelnummer, is er een van de groep. Hier waadt de muziek traag in
een filmische sfeer, die met bescheiden, maar efficiënte middelen
ontregeld raakt. Het pallet aan klankkleuren dat de muzikanten al met
veel finesse voorschotelden wordt zo nog verder uitgebreid. Met
'Little Niles' van Randy Weston wordt nog een beroemde compositie naar
voor geschoven. In deze instrumentatie past het perfect op dit album.
Elk van de muzikanten speelt hier met een zwier en precisie alsof het
voor allevier een van hun lievelingsnummers aller tijden is. Waarop nog
een aparte overgang volgt, met een instrumentale versie van 'Exit Music
(for a film)' van Radiohead. De klaagzang van het origineel krijgt hier
een warme, melancholische invulling. Het is een mooi nummer om een
autorit mee af te sluiten en dan nog even van de stilte te genieten. Dan
krijg je er plots nog een hidden track achteraan, een komische versie
van 'Old Masterplans'. Het zijn muzikanten met fijne smaak en humor,
deze bastaards.
|