JAZZ - WORLD MUSIC - BLUES - ROOTS



 









 







 

     
 
Myriam Alter : 'Cross/Ways'


     



Myriam Alter – compositions; John Ruocco – clarinet; Luciano Biondini – accordion; Michel Massot – tuba, trombone; Michel Bisceglia – piano and arrangements; Nic Thys – double bass; Landers Gyselinck – drums

 





Myriam Alter is afkomstig uit een Joods-Spaanse familie. Als kind groeide ze dus op in een divers muzikaal milieu: Sefardishe, Italiaanse, Latijns-Amerikaanse, Oosterse muziek of klassiek, al deze kleuren krijgen in de muziek van Myriam Alter een plaats. Zo ook is haar meest recente plaat daarvan een bewijs: “Crossways” op een kruispunt van beschavingen. Haar moeder is van Griekenland (Saloniki) en haar vader van Turkije (Istanboel).
De band is verrassend samengesteld uit: Luciano Biondini, accordion; John Ruocco, klarinet; Michel Massot, tuba en trombone; Michel Bisceglia, piano; Nic Thys, akoestische bas; Lander Gyselinck, drums (bekend van LabTrio) en Myriam Alter, piano (alleen op track 11).
De 11 Tracks zijn opgenomen in Brussel en gemastered in Munchen.
Na een eerste beluistering valt het volgende op: de melancholie is aanwezig door die indringende accordeon klanken en de lichtheid van de klarinet geeft je weer een vreugdegevoel. Het is een plaat met een lach en een traan. Het zijn Biondini en Ruocco die zorgen voor de belangrijkste stem aan Crossways, hun uitwisselingen op accordeon en klarinet zijn een prachtig voorbeeld van instrumentale empathie. In het korte eindstukje (iets te kort naar mijn gevoel) ‘no room to laugh’ speelt Myriam zelf de piano en eert haar overleden vriend en mentor pianist Mal Waldron
 (1925-2002).
Tussenin brengt Myriam ons op een ontdekkingsreis met verhalen uit verschillende streken. De eerste nummers zijn Mediterraans getint. In het uptempo nummertje in 7 maat ‘Weird Mood’ zit iets Arabisch. Hierin kan Michel Massot schitteren op trombone. Het piano trio o.l.v. Michel Bisceglia die ook de arrangementen schreef is een ideale partner voor dit soort van sfeermuziek dat dienst kan doen als filmsoundtrack. Een mooi voorbeeld is de track ‘above all’ en het meest jazzy. ‘Don’t worry’ is dan eerder folk-achtig voor bij het kampvuur.
Het is een unieke jazz productie op het befaamde Enja label. De plaat straalt rust, evenwicht en nostalgie uit. Het is een plaat voor de achtergrond maar ook om lekker bij te zitten mijmeren met een glas wijn .

 

 

 


 



Michel Proesmans





 



 
       

 


2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

2014 2015 2016 2017 2018

 

 

 ©  JAZZEPOES 2018

 

 

HOME