Lang geleden gezien, lang niet meer gehoord maar wegens ervaring uit het
verleden absoluut overtuigd door 's mans talent schuif ik 'Left Tokyo
Right' in de player waarna piano en/of vibrafoon gelijkmatig opgaan of
zijpaden volgen in 'Nambu-Tekki' maar waar eigenlijk voornamelijk het
thema gevolgd wordt. Meteen blijkt daarbij ook mijn (over) gevoeligheid
van mijn kapotte gehoor voor de vibrafoonklanken dat mij al gauw op de
proef stelt. Toch ook niet meteen een te onthouden nummer...Door
toevoeging van de Franse welbekende fluitist 'Magic' Malik Mezzadri,
welbekend in jazzmiddens, o.a. bij ons als sideman bij Aka moon e.v.a.
wordt 'Sakura San' dan absoluut beter. Improvisatie en het betere drum
en baswerk verfijnen het klankbeeld, geven stuwing ook en wanneer
Verneri Pohjola aan de trompet komt wordt je aandachtig in dit wat
voortbouwende tempo op de vorige track. Toch blijkt al meteen weer de
wat simplistische lijn die ook verder doorgetrokken wordt in 'Ichigaya'
alwaar Sylvain Rifflet aan sax in korte bochten tussendoor gaat. Het
blijft echter ook hier bij een regenbuitje aan muzikale klanken dat
uiteindelijk uitmondt in gedruppel...Helaas totnogtoe niks écht boeiends
gehoord moet ik zeggen... 'Lilia' van de Braziliaanse Milton Nascimento
(de beste versie is die met Wayne Shorter uit 1990 !) is aangepast
verstillend en de Braziliaanse feel is hier bijna helemaal uit, al kan
je't niet helemaal wegdenken ook. Eén van de beste tracks op deze CD als
je't mij vraagt want de vibrafoon is heel genietelijk en ook : hupsekee
! punten er hier weer bij voor de volgende mooie bijdrage van Magic
Malik op fluit. 'Left Tokyo Right' , de titelsong die verwijst naar de
twee contrasterende regio's in Tokyo is een modernere popdeun die
weliswaar een punt maakt al ga ik ook hier niet te bewierrokend hoog van
de toren blazen. Fade out en al vergeten, sorry...Dramatiek is er aan
het begin van 'Decoy' , gekleurd door de donkere pianoklanken van Franz
Van Chossy, tijdwegtikkende percussie ook en een vibrafoon die de
eindeloosheid onderstreept, de piano vervolgens op zijn beurt een stadse
drukte? Tijdloosheid of ben ik weggelokt, afgeleid, decoyed ? Het
overbekende 'Mery Christmas, Mr. Lawrence', geschreven door
hoofdrolspeler Ryuichi Sakamoto uit de gelijknamige film uit 1983 met
o.a. David Bowie krijgt hier een lauwe, korte versie van de band,
weliswaar wel dramatisch opgebouwd maar helaas niet voorzien van de
nodige tijdsstructuur om dit degelijk uit en af te bouwen ook. Meer tijd
gaat er zitten in ' Wabi-Sabi' dat zich wat elektronisch ontwikkelt ook
maar weer ziijn het de lijnen van fluitist Magic Malik die de boel een
beetje uit de verveling moet redden. Gelukkig wordt er dan afgesloten
met het vrolijkere en levendige ''Matcha Desire', een geslaagde finale
,een frisse, knapperige vrucht op een geheel van té platte
vruchtenmélange. Helaas moet ik dus besluiten en da's natuurlijk alweer
zeer persoonlijk : te weinig boeiend, zelfs vermoeiend...
|