2012 was het toen 'Ridin' with Mr. Blues' hier kwam
binnensteken vanuit Canada. Een trio van jazz/bluesfanaten die eigenlijk wat
te 'relaxt' leken op het eerste zicht of gehoor maar evengoed wisten te
bekoren door een degelijke productie met hier en daar wat opvallend betere
songs. Nu zijn we intussen 2015 en eigenlijk werd deze 'Flyboy' eind 2014
gereleased, kwam hier in het voorjaar aan maar het kwam er maar niet van en
de tour, ergens in Juni deze zomer, ja, die misten we ook al...Omdat
belofte schuld maakt belandde 'Flyboy' al enkele keren in de player, nu ook
weer om er dan eindelijk wat lettertjes aan toe voegen. En meteen staan
we erg vettig aan de start met een R.H. Burnside song, gekend van o.a.
Robert Johnson : 'Walking Blues', parmantig doorstappend tegen een rock riff
en de snerende bluesharp van Gary Preston die er, naar ik meen, soms wat
'over' gaat ook. Zo'n krachtige song hoeft trouwens ook geen 5'48'' aan te
houden maar 't is alleszins sterk begonnen. 'Steady' houdt het tempo daarna
wat aan maar gaat ontspannender in een stijl die hun typeert. De bluesharp
krijgt hier weerwoord van de gitaar van David Schade, de sterrenkundige die
wellicht z'n inspiratie in de hemel vindt en deze song wordt keurig afgerond
op 3,5 minuut. Een jive volgt dan met een ietwat New Orleans feel en deze
'The Quarter' zorgt wellicht voor vermaak op de dansvloer. Sympa maar 'Let
me Explain' van de pionier van de bluesharp Sonny Boy Williamson is dan wel
uit beter hout gesneden en Gary's uitvoering zit daarbij erg goed. Deze
behoort ongetwijfeld bij de toppers uit deze plaat. Lijkt het nu geen tijd
om wat slower te gaan dan? Ja dus met een buitenbeentje, de lonesome story
blues 'Guilty' van Randy Newman. Het is natuurlijk wat anders dan de versie van
Randy, alleen aan z'n piano maar 't is instrumentaal wel aardig ingevuld
hier met
die walking bass van Anita Bonkowski en de mooie gitaarsolo van David. We
zitten dan al in de helft als er een nummer met veel potentie aankomt. Het
eigen 'Secrets' van Gary Preston heeft inderdaad 'iets' maar deze bewerking,
daar ben ik niet zo gans kontent mee. Ik zou hier bijvoorbeeld
orgelpartijen bij plaatsen maar op zich is dit wel een sterk nummer ! Dat
orgel komt er dan wat later wel aan in een instrumentaaltje van de hand van Anita
Bonkowski. Slechts een aardig riedeltje is het, een tussendoortje, deze 'Gizbone',
dat aan meerwaarde wint als Gary de smoelschuiver roert maar alle soli , ook
die van Anita zelf of David op de gitaar zitten eigenlijk goed. Gewoon eens
temeer een lekkere deun is dit. In 'Lacy's Place' gaan we daarna wat te
braaf aan het rocken. Het tempo ligt hoog genoeg, daar niet van, en de vocals
krijgen ook al een uitschuiver mee maar ik mis vooral 'drive'. Open gordijn dan
voor David Schade aan de start van 2 van z'n eigen nummers. ' Passaick Walk'
schuift om te beginnen met een zekere spanning voort maar sukkelt , net als
opvolger 'The Real World' met een zekere vermoeidheid waarbij je het gevoel
krijgt dat het nét iets te traag wordt gebracht. Er wordt daarna en al kort
tegen het einde aan nogmaals getracht een vuurtje te stoken met 'You'll
never Get the Blues' maar dat sleept zich toch ook enigszins voort en daar kan de
mooie gitaarsolo ook niks aan verhelpen. 'Flyboy' daarna, de
titelsong, mag dit album ietwat feestelijk en in een jive afsluiten. Deze song én
daarmee het ganse album is trouwens opgedragen aan persoonlijke vriend en
Spitfire piloot uit W.O II, Trevor Dossett die na meer dan 60 jaar in
Canada, aldaar kwam te overlijden op 20/2/ 2013.. Ziedaar een album van een
trio dat eens temeer bewijst het klappen van de zweep te kennen en ook al
baadt dit soms in een wat te behaaglijke sfeertje dan is nog best mogelijk
dat jij het daarom zo goed vindt...
|