|
|
|
Nils Vermeulen - Double Bass
Jan Daelman - Flute
Thijs Troch - Piano
Elias Devoldere - Drums
Gent plaatst
zich al langer op de kaart als een stad waar jazz leeft. Jazz in de
brede zin. Jazz die live wordt gebracht, jazz die wordt verspreidt
in eigen beheer of via een lokaal label. Jazz die speelt met
compositie, arrangement en improvisatie. Jazz ook van vrije geluiden
die in het moment gekozen worden.
Een vrije aanpak van on the spot componeren is ook die van Kabas,
een unit in kwartetvorm. Met daarin Jan Daelman op fluit en Thijs
Troch aan de piano, samen ook wel Keenroh, heeft het weg van een
groep die Keenroh Quartet had kunnen heten. Na Keenroh XL, Keenroh
4, het had een nieuw project kunnen zijn, maar neen, Kabas bestaat
al langer. Met een eigen identiteit als kwartet, met Nils Vermeulen
op bas en Elias Devoldere op drums. Nils die ook bas speelt bij
Laughing Bastards, waar gepende composites belangrijk zijn en bij
Jukwaa, dat voor improvisatie gaat. Elias die met Nordmann en John
Ghost zijn liefde voor jazz en rock uitleeft.
Zoals bij Keenroh en Jukwaa is het bij Kabas verbazend, zeg maar
straf, hoe het klikt tussen de muzikanten en hoe zij samen muzikaal
sterk voor de dag komen. Soms doet dit kwartet dat met heel schaars
gebruik van weinig middelen. Zo begint het album ook, met
"Cymbaalsong" dat rond tikken op cymbalen een fijn begin maakt. Het
lijkt een wereld te openen waar je met verwonderde blik in kunt
rondwandelen. Een klankwereld die de fantasie kan prikkelen.
Soms klinkt de piano fris als een heldere vertelstem terwijl de
andere instrumenten figuren of elementen uit de omgeving verklanken.
Je zou je nabij landschappen kunnen wanen waar trollen wonen of
figuren en wezens uit schilderijen van Hieronymus Bosch. Als een
monster opduikt, zoals "Gilles" bijvoorbeeld, die weerklinkt in een
vervormd geluidenspel op fluit, groeit de onrust.
Grillige stukken komen voor, maar maken hier deel uit van een
lappendeken, passen in een reeks vrije composities die op zoek zijn.
Hier klinkt een zoektocht naar schoonheid die vragen stelt, luistert
en die zonder vrees langs verstilling gaat. Hier hoor je een
gedeelde focus die bij momenten ook vrolijk aan het dansen gaat. Je
hoort dat deze vier dat al vaker samen deden. Met volle noten en met
geluiden worden puzzels gelegd. Dat kan met minimale en elders
smaakvol sobere percussie, dat kan met trekken aan snaren, met
strijkstok of met vingers. Alles kan, zolang het aansluit en past in
het geheel. Een geheel dat buiten het verwachtingspatroon kleurt van
pop en mainstream jazz, maar dat wel heel fijntjes doet, met een
bijzonder gevoel voor evenwicht.
Abel is een visitekaartje dat doet uitkijken naar wat Kabas live op
een podium brengt. Zo komt dit album op het ideale moment: aan de
vooravond van een tour langs enkele Belgische steden, maar ook
Amsterdam, Den Haag, Rijsel, Berlijn...
Danny De Bock
|