Manolo Cabras Quartet : 'Melys In Diotta' |
|||
Met een heel
ander kwintet dan het huidige kwartet nam Manolo Cabras in 2012 zijn
eersteling als leider op: "I Wouldn't Be Sure" (ook uitgegeven door
el Negocito Records). Lynn Cassiers nam de zang en elektronica voor
haar rekening, Riccardo Luppi speelde op sax, Matteo Carrus was de
toetsenist en Oriol Roca de drummer. De groep bracht met een zekere
drang naar experiment eigenzinnige liedjes en wist te intrigeren.
Bassist Manolo Cabras was toen al even een vaste waarde in het
Vlaamse jazzlandschap. Met drummer Marek Patrman vormde hij vaak een
geoliede ritmetandem, bijv bij het Ben Sluijs Quartet, Free Desmyter
Quartet en aan de zijde van Erik Vermeulen. Patrman is ook van de
partij in dit Manolo Cabras Quartet, met verder Nicola Andrioli aan
de piano en een trompettist als blazer, Jean-Paul Estiévenart. Met
hen gaat de bassist voor een instrumentale aanpak en vrij
toegankelijke vormen van jazz. Op zijn tweede cd als leider verzoent
Cabras meermaals stijlvol traditie en eigenheid. Met het titelnummer
dat springerig inzet, presenteert Cabras een visitekaartje. Klein
van gestalte zagen we hem al vaak kwiek op en neer bewegend opgaan
in zijn spel aan de contrabas. Zo gaan ook de bewegingen in 'Melys
In Diotta', het eerste nummer op de cd. Het huppelt niet echt, het
bonst speels terwijl de piano golvend vooruit stuit en het
geagiteerd slagwerk op cymbalen en drums doet twijfelen of dit nu
dreigend of humoristisch en grotesk moet overkomen. 'E La Nave Và'
zet op een elegante manier de levendige toon verder. Dit lijkt
gebaseerd op oude muziek van voor het ontstaan van jazz, hier ademt
het geheel een gracieuze sierlijkheid uit, met een fijne hoofdrol
voor de trompet. 'E.R.G.O.' drijft dan weer vrolijk het tempo op,
met trompetspel dat gaat kronkelen en schuren en pianospel dat
vervaarlijk de vaart versnelt. Het is trouwens misschien wel de
pianist die het meest verrast en de oren doet spitsen, terwijl de
anderen hun kwaliteiten bevestigen.
Danny De Bock
|
|||