|
|
|
Hendrik Lasure, piano; Casper Van De Velde, drums
Als je ziet
hoe tegenwoordig onze kontreien rijk zijn aan muzikaal talent, is
elk begin van namen noemen bij voorbaat gelijk aan onrecht doen aan
andere, niet minder boeiende muzikanten. Om deze of gene op te
zadelen met uitspraken als dat zij de toekomst zijn van de Belgische
jazz is dan weer ontstellend eng, want deze boom kent zoveel
vertakkingen dat het zonde is die met oogkleppen op te bekijken. Dan
is het natuurlijk wel fijn dat er aanleidingen zijn om in te zoomen
op geweldige talenten, als zij een podium vinden om live op te
treden of wanneer zij de kans krijgen om een cd uit te brengen en
verdeeld en gepromoot te worden.
SCHNTZL heeft het nu alle twee: een cd bij De W.E.R.F. en bovendien
een JazzLab Series tournee. De cd-voorstelling op de W.E.R.F.
Labelnight in oktober was een mooie gelegenheid om kennis te maken
met hun eerste album als duo. Hun optreden daar in de heerlijke
akoestiek van de Kamermuziekzaal was ook ideaal om een idee te
krijgen waarom dit duo als dé belofte van de Belgische jazz wordt
voorgesteld. SCHNTZL, dat zijn twee jongens die er goed uitzien en
met een rustige, zelfzekere houding een publiek laten genieten van
hun muziek. Hun composities komen meestal fris en duidelijk over,
vaak blinken ze uit in eenvoud die moeiteloos van originaliteit
getuigt. Hier en daar is het weinig meer dan een paar lagen bij
elkaar, minimaal met ritmiek ondersteund. Zo begint de cd met een
stukje (‘Lindbergh’) dat lichtjes psychedelisch en zacht pompend de
luisteraar de oren doet spitsen en rustig uitnodigt voor een
luisterervaring waarin heel wat variatie aan bod komt. Het tweede
nummer (‘Dame en Konijn’) neemt je geleidelijk mee in een heldere
compositie die zowel naar hogere sferen opstijgt als netjes weer de
voetjes op de grond zet. De muziek lijkt ook inspiratie te halen bij
klassiek ballet, gitaarmuziek, pop, lounge, jazz, minimal music…
Al werken ze vaak maar een paar ideeën tot op beperkte hoogte uit,
waardoor een nummer soms aandoet als een heel mooie schets of een
sobere tekening, je kan wel zeggen dat ze steeds netjes een geheel
vormen. Bij SCHNTZL geraken verstand en emotie in sierlijke vormen
verbonden. Dat lukt hen ook in composities waarbij het duo enige
complexiteit opzoekt en beheerst risico’s neemt, zoals in ‘He Sees
Only Bird’. Door een duidelijke opbouw en nooit vergezochte, frisse
ideeën die tegelijk wel ergens een referentiepunt vinden (dat de
luisteraar daarom niet zomaar kan benoemen) zijn zowat alle nummers
toegankelijk én aantrekkelijk. Om vlot te kunnen bekoren en nog eens
wat meer volk naar de Belgische jazz te willen doen kijken, lijken
pianist Hendrik Lasure en drummer Casper Van De Velde dan ook een
ideaal duo. Beloftevol dus, jawel.
Danny De Bock
|