|
|
|
Lander Gyselinck : DRUMS | Bram De Looze : Piano, Fender Rhodes |
Anneleen Boehme : double bass
10 jaar
LABTrio, mét nationaal én internationaal succes, dat mag gevierd
worden ! Daarom ook deze CD , de opvolger van 'The Howls are not
what they seem', die met New Yorkers Michaël Attias op sax en
Christopher Hoffman aan cello en dat was een CD die mij wat
moeilijker lag dan deze 'Nature City' al kon ik het trio live, ook
met die guests, steeds wel smaken...raar maar waar...Ik heb die
vorige CD echter nooit in woorden gevat dus zou het ook best eens
kunnen da'k die nu ook anders waardeer...misschien iets om later nog
es te doen, dat terug kijken, eerst focus ik nu graag op het nieuwe
voor dat ook alweer 'gedateerd' staat...En deze 'Nature City' voert
je meteen na 't binnen stappen electronisch naar hogere oorden waar
het moeilijk lucht happen is tot de ritmiek van de drums de bas
aanvuurt en even later ook de piano binnen dartelt. In hoog tempo
gaat het dan een end verder en het zou op een bepaald moment 2
richtingen kunnen uitgaan dan. Helaas wordt , wat mij betreft,
gekozen voor de afremmende keuze. Persoonlijk vind ik dat er nog wel
wat weg in dezelfde richting mocht afgelegd worden maar 't is een
bewuste keuze en voor elke keuze op die tweesprong valt er wel wat
te zeggen.
Van Bach heb ik alsnog geen kaas gegeten en d'er zijn zo direct ook
geen plannen om daar de kaasplank bij te gaan halen ook maar wat dit
trio arrangeerde uit de Goldberg Variaties is wel het heel
plezierige, vrolijke 'Variation 15' . Ja, zo lust ik Bach ook ! Je
zou denken dat het trio dan nog een eind zou doorstormen maar
vervolgen doet de schijf met een omfloerst, wat statig ook, integer
en gevoelig stuk. 'Lumen' is dat en hebben we het over de
lichtintensiteit, dan is't een zwak peertje. Goeie song, dát wel
waarbij Anneleen eerst het woord mag voeren. Rustig beaamt Bram en
Lander kleurt in met cymbalen en ritselende drums...
' Ihor' daarna, lijkt een zoeken naar de juiste toonaard en
bijstemmen aan het begin en blijft daarna ook een wat zoekend stuk,
een weg die piano en bas samen afleggen al komen ook drums steeds
korter bij om tenslotte samen als eenheid een standvastiger verhaal
te vertellen en dan in de laatste minuten te berusten. Het is met
z'n 9'50'' dan ook de langste song uit deze CD met 9 tracks...Met
'Fugue' sluiten we een tweede en meteen ook laatste keer J.S. Bach
in de armen en deze is zeker zo speels maar absoluut lichtvoetiger
dan de klassieke versie(s). Vééls te ernstig vind ik die maar again
: dat is smaak en ik ken d'er niks van, van die klassiekers, dus
geef ik de Labtrio versie maar de meeste punten, nèh !
Behoedzaamheid tekent 'Inside Now', een stuk van Lander. Het
voorzichtig openen van deuren en het ontdekken van dingen...
...van de start van het industriële tijdperk lang geleden misschien
? 'Mental Floss' zet alleszins een machinerie in gang die tussenin
secuur wordt bijgesteld ook. Anneleen neemt hier nogmaals doortast
de leiding in handen, vrouwen aan de macht ! Daarna loopt alles
immers gezwind en met een lekker tempo verder...Oeps, ernstig terug
nu want het betreft hier 'Happy Famous Artists' en deze hebben
concert-salongevoel toch ook ? Mooi ! en de koffie mag geroerd
worden met méér dan alleen maar gouden lepeltjes ook, dankjewel
daarvoor... En als we daarna aan het einde staan van de plaat mogen
we al vooruitdenken aan wat in de toekomst zeker nog zal komen te
volgen . Want 'Amnesiac' (geheugenverlies) is de afsluiter hier en
dat start een reeks van opeenvolgende, repetitieve drumslagen. Een
zoeken naar de gecodeerde opening van een vervolgverhaal ? en...
code vergeten ? Alleszins wacht ook de bas rustig af, achteruit
blikkend in de wetenschap dat het weer mooi was en dat hier, op dit
album, divers en behoorlijk werk werd neergezet met mooie
interventies en bewegingen van alle partijen. Gefeliciteerd dus
Labtrio en gooi er nog vele jaren tegenaan ! Wij voorspellen immers
een succesvolle toekomst...
Winus
|