|
|
|
Keys - Gilles Vandecaveye
Double Bass - Kobe Boon
Drums - Simon Raman
'Een dartele
piano krijgt een stevige drumdrive en flip-flopt daarmee tussen
luisteren en shaken in begintrack 'Sturm der Liebe'. De aandacht is
daarmee alleszins getrokken voor deze eerste van Steiger en jawel,
een pianotrio ! Da's meteen duidelijk wanneer een speelse
repetiviteit zich met dezelfde snelle vingers ontwikkelt om dan
afwachtend maar ook met een zekere rusteloosheid te gaan mijmeren
over de dingen des levens in 'Saint Roch'. Mooi gedaan hoor !
Rusteloosheid ligt ook aan de basis van 'Hymne without God' waar de
bas van Kobe en de percussie van Simon aan de start wat liggen
'kreften'.De bas mag daarna beginnen uitwijden, instemmend wat later
bijgestaan door de piano die uiteindelijk weer argumenten ter
discussie aanvoert. De percussie is daarbij nog steeds duidelijk
aanwezig ook. Twee korte stukken volgen dan en een kwade
muzikaliteit trekt door het eerste: 'Bachfag'. Kort maar krachtig,
nèh !
Wit /zwart, beweging/tegenbeweging kleurt dan het volgende 'Inverse
Reverse' om dan electronisch afwachtend af te sluiten. Met 'Berlin
Revisited' lijken we dan weer op een beat af te stevenen.
Tromroffelend gebeurt dat waarna er zich een mars in gang zet met
electronische keys die soms refereren en mij alleszins doen
terugdenken aan de 'historische' Moog synthesizers...Dat vormt de
hoofdbrok in een haast militair doorstappen nu dat nog langer zou
kunnen duren dan de 8'15'' die de song lang is. Maar dan is het al
'Zes Uur Verder' en de keys hebben daarbij 'de slappe' gekregen, bas
en drums houden zich recht...Een aangestreken bas speelt daarna de
zoetgevooisde viool in 'Kayip' waarbij Gilles aan de piano bedeesd
het woord laat aan de strijkstok van Kobe. Uiteindelijk komen de
keys wat dramatisch terug om daarna alles te overspoelen en worden
we na de druk in deze stoomketel abrupt weggespoeld ook. Da's dan
naar 'Part One', al is het intussen track 9 en daar mag een rockfeel
zich nog es laten voelen in een stuk met veel cymbalen en een
intrigerende beat. 'You is You? op het einde is daarna wat rust
terug vinden met een aangestreken bas, uitnodigend, en daar wordt
vriendelijk op ingegaan door een wat berustende piano ook maar even
goed voel je weer die rusteloosheid die als een leidraad door deze
CD loopt. Er wordt geëindigd met een vraagteken... Als je na het
luisteren raakpunten zoekt naar andere pianotrio's hier die
eenzelfde pad bewandelen dan blijft ook hier dat vraagteken want
heel anders is dit dan bvb. De Beren Gieren', ook geen alledaags
piano trio. Nee, dit is Steiger,eigenzinnig en eveneens het
luisteren waard !
Winus
|