|
|
|
Ab Baars, tenorsax, klarinet, shakuhachi; Meinrad Kneer, contrabas;
Bill Elgart, drums
Met een verschijningsdatum in 2018 kwam de uitgave van deze live-opnamen uit
2012 niet bepaald snel na het concert uit. De tand des tijds kreeg blijkbaar
geen vat op wat Ab Baars, Meinrad Kneer en Bill Elgart toen neerzetten. De
muziek op deze cd blijkt zoveel jaar na datum nog altijd behoorlijk
meeslepend.
De weergave van het concert op Konfrontationen Nickelsdorf 2012 is opgelijst
als twee suites in respectievelijk drie en twee delen, met een kort en knap
“nickelsdorf fantasia” er achteraan. In de aanzet herinnert Ab Baars met een
ietwat zure, gepijnigde klank aan Albert Ayler. Bill Elgart beantwoordt zijn
grillige bewegingen met onrustig slagwerk, Meinraad Kneer lijkt de gang van
zaken simultaan te becommentariëren. Gaandeweg neemt de bassist, althans
tijdelijk, het voortouw en volgen drukke en dromerige, minder en meer
melodieuze passages elkaar af.
Hun geïmproviseerde set kan je bezwaarlijk makkelijke muziek noemen, maar
toch is die toegankelijker dan op hun cd Give no quarter uit 2011. Sommige
van de 13 stukken daarop konden overkomen alsof ze afgerond moesten zijn op
een vooraf willekeurig vastgelegde tijdsduur. Door een langere, continue
voortgang heeft de live-cd in zekere zin minder scherpe kantjes: de
luisteraar komt minder snel na elkaar voor een einde en een nieuw te staan
bij de afwisseling van improvisaties. Live volgden wendingen langs soms
grillige paden een meer doorlopende logica.
Een afwisseling van sferen voltrok zich natuurlijk ook tijdens het concert
van de drie op het festival. Soms waren ze samen schijnbaar een gedeelde
onvrede of Weltschmerz aan het uiten, elders rustig op weg in een muzikale
wandeling en dan weer vrolijk op onderzoek in en rond een nieuwe invalshoek.
Aldoor heb je de idee dat je een nauw verbonden drie-eenheid hoort tijdens
een optreden waarin ieder van hen een boel technische ervaring kon stoppen.
|
Danny De Bock
|