JAZZ - WORLD MUSIC - BLUES - ROOTS



 









 

     




 

     
 
Bram Weijters - Chad McCullough : 'Pendulum'


     



Bram Weijters : grand piano, Wurlitzer, Fender Rhodes, Moog | Chad McCullough : trumpet





Bram Weijters in combinatie met Chad McCullough leerde ik eerst kennen met de band er rond , het kwartet van het album’ Imaginary Sketches’ uit 2011, het lyrische, soms wat plechtstatige ensemble met de avontuurlijke uitschieter ‘Free As Poetry’ destijds of het in tempo openbrekende ‘Speeding’. Het album dat een jaar later kwam, ‘Urban Nightingale’, met Piet Verbist op bas, startte minder braaf, was wat sensueler ook en vond ik meer met de tijd meegaan. Dat plechtstatige was er ook nog wel en zal er ook nooit uitgaan, dat zit blijkbaar in de formule. ‘Feather’ het eerste duo album van Bram en Chad uit 2017 ging me door omstandigheden voorbij en nu is er dus ‘Pendulum’, gereleased in November verleden jaar en da’s wat speciaals. Geen volledig uitgewerkte songs hier maar een suite van 25 bewegingen, subtiele variaties en sferen, bepaald door verschuivende toonaarden en gebracht in de gestructureerde volgorde van een klok die het 24 uursgegeven doorloopt. We starten daarbij klokslag middernacht en piano en trompet gaan in gelijke tred aan de start om dan weer uit te lopen in dat van voorheen bekende wat plechtstatige van ‘A Different Light’. Speelser kan ook met ‘ Raindrop’ maar dat bewandelt evengoed het kunstzinnige pad van deze CD. Het is trouwens het langste ‘nummer’ uit deze plaat en zeg maar ‘beweging’ ipv 'nummer'. Op ‘Raindrop’ tikt de klok dan even sneller (op de keys dan toch) om dan ook weer zacht te doven wat ook ‘The Same Prelude’ (in C minor) doet. Subtiele maar duidelijke verschillen maken ‘The Same Melody (in G minor) zo weer veel warmer en meteen ook meer uitnodigend. Dan weer is ‘Still Dark’ wat treuriger maar dat kon je verwachten met zo’n titel…Voorzichtig komt daarna ‘Suspended Weight’ binnen piepen want je weet maar nooit, echter niks gewichtigs aan hier…Diversiteit troef dus want in ‘Crackle’ komt Chad dan weer verzoenend binnen op de kwaaiere reverb keys van Bram om dan wat later duetgewijs breekbaar en in harmonie door te gaan in ‘Spiral’ , da’s een ‘part one’, daar kom ik seffens op terug…Goedgemutst klinken we eerst de glazen op ‘Escapement’ om even later toch naar stilte teruggefloten te worden met ‘The Same but Different’ ! Frivoler op de keys maar daarbij nog steeds very storytelling gaat dan ‘Ratchet Wheel’ voorbij om bij een volgende ’Different Prelude’ dan weer te starten aan de piano. Hier loopt een bassynth mee, gepast hoor maar daar moet je wel van houden, voor mij hoefde het niet… Intussen zijn we aan de tweede rondgang van de klokwijzers begonnen. In tijd uitgedrukt betekent dit dat we intussen al na 13 hr. zitten en we stappen beslister nu over ‘The Same Path’. Effe door het haar strijken daarna want we zijn dan even de weg kwijt in ‘Which Way’ een vraag die beantwoordt wordt door te kiezen voor de zachte wals van ‘The Same Waltz’, ook weer een ‘part one’. Crystals’, hier met Bram aan de Fender Rhodes, drijft dan even later voorbij en is eigenlijk slechts ‘a blink of an eye’ vooraleer ‘At Ease’, nu met Bram op de Wurlitzer keys, de klok op 17 hr. zet. Zijn het dan ‘The Same Twelve Notes’ van daarnet, maar nu in een andere toonaard , die de kleine wijzer op de zes richten ? Het breekbare ‘Spiral’ van daarstraks krijgt daarna een overdacht besluit en gelijk wordt wat later ‘The Same Waltz’ uitgedanst in het 'part two’.  In de laatste uren van het album-klokwerk pikken we ook ‘The Same but Different’ op en dat wordt in C mineur dan ‘Different but The Same’, dat klinkt ook ook al beslister en done ! Blijft er naar het einde toe nog wat gepeins met ‘Pondering’, een roeibootje dat zich traag naar ‘A Different Night’ trekt, ook al een verwijzing en andere verwerking van het ‘A Different Light’ van daarstraks. Was het eerder het ingaan van de lange nacht, dan is het nu het moeë uitblazen van de kaarsen. Om het geheel dan compleet af te sluiten wordt nog ‘Opening’ van aan de start hernomen, midnight ook toen , net als nu. Afronden dan, deze mooie, lyrische CD en…ogen toe….sssst ! Een aardig (be)luisterwerkje is het met hoogwaardige uitvoeringen van twee artiesten die zich in een al meer dan tienjarige samenwerking duidelijk gevonden hebben !

 

 


 



Winus 






       

 


2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

2014 2015 2016 2017 2018 2019

 

 

 ©  JAZZEPOES 2019

 

 

HOME